اربعین یا اربعون | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اربعین یا اربعون

واژه ی چهل مانند اعداد هفت و دوازده و … در فرهنگ و ادبیات دینی ما از اهمیت و قداست خاصی برخوردار است و در زبان عرب به آن اربعون یا اربعین می گویند.

به گزارش "چغادک نیوز"،

باسمه تعالی

اربعین یا اربعون

واژه¬ی چهل مانند اعداد هفت و دوازده و … در فرهنگ و ادبیات دینی ما از اهمیت و قداست خاصی برخوردار است و در زبان عرب به آن اربعون یا اربعین می گویند.

چون در آستانه¬ی اربعین حضرت مولی حسین بن علی (ع) قرار گرفته¬ایم مرا بر این داشت که به مسأله عدد چهل اشاره¬ای داشته باشم، باشد که نخست برای خودم سپس خوانندگان محترم پیامی ارزشمند به همراه داشته باشد و چون نظر به‌اختصار بیان کردن مطلب است در همین جا دامنه¬ی مقدمه را جمع نموده و به اصل مطلب می¬پردازیم.

۱- چهل حدیث: از حضرت رسول اکرم (ص) روایت شده است که هر یک از امت من چهل حدیث از احادیث مرا که به حلال و حرام مردم مربوط باشد محض خشنودی خداوند و ذخیره¬ی آخرت خویش نگهداری کند، خداوند او را در روز قیامت در زمره¬ی فقها و دانشمندان دین محشور سازد. «بحارالانوار – جلد ۲- ص ۱۵۲»
۲- چهل روز: از حضرت امام محمد باقر (ع) نقل است که هر که چهل روز ایمانش را به خدا خالص کند خداوند محبت دنیا را از دلش بیرون برد و بینشی به او عطا کند که درد و درمان خویش را بداند و حکمت را در دلش جای دهد و زبانش را به حکمت جاری سازد. «بحارالانوار – ج ۷۰- ص ۲۲۰»
۳- چهل مؤمن: از حضرت امام جعفر صادق (ع) منقول است که هر که چهل مؤمن را قبل دعای خویش قرار دهد و آن‌ها را دعا نماید و سپس برای خود دعا کند، دعایش به اجابت می¬رسد. «بحارالانوار- ج ۹۳- ص ۳۱۷»
همچنین از آن حضرت نقل است که هیچ¬گاه چهل مرد مؤمن به دور هم گرد نیامدند که از خدا حاجتی بخواهند مگر اینکه خداوند آن‌ها را اجابت نمود. و اگر چهل نفر نبودند چهار نفر گرد آیند و هر یک ده/۱۰ بار آن حاجت را از خداوند بخواهند وگرنه یک نفر چهل بار خواسته¬ی خویش را از خدا تکرار کند خداوند بزرگ خواسته¬اش را اجابت کند. «بحارالانوار- ج ۹۳- ص ۳۱۶»
۴- چهل گام: از حضرت امام جعفر صادق (ع) نقل است که اگر کسی چهل گام با مؤمنی همراه بود خداوند در روز قیامت از او بازخواست کند که حقش را ادا کردی یا نه؟ «بحارالانوار- ج ۷۴- ص ۲۳۵»
۵- چهل سالگی: از حضرت مولی‌الموحدین، امیرالمؤمنین امام به‌حق ناطق علی بن ابیطالب نقل شده که فرمودند عمری که آدمی در آن به کمال خرد و عقل می¬رسد چهل سالگی است. «غررالحکم»
۶- چهل مرد: منقول است که روزی معاویه بن ابی¬سفیان به امام علی (ع) گفت من هر چه را فراموش کنم آن را از یاد نبرده¬ام که به ابوسفیان هنگامی که اظهار آمادگی نمود که تو را در گرفتن حقّت پس از رحلت پیامبر یاری کند گفتی: اگر چهل مرد با عرضه را داشتم حقّم از این قوم می¬گرفتم.
۷- چهل مرحله: در روایت است که مراحل رشد جنینی از نطفه به علقه و از علقه به مضغه و از مضغه به استخوان و تا دمیدن روح به بدن هر کدام چهل روز فاصله است.
۸- چهل شب: بنا به نص صریح قرآن زمان مناجات حضرت موسی (ع) در کوه طور برای گرفتن الواح تورات چهل شب بوده است.
۹- چهل سال: مدت زمان سرگردانی قوم یهود بر اثر طغیان¬گری چهل سال بوده است.
۱۰- چهل روز: پذیرش توبه¬ی شراب خوار تا چهل روز بتأخیر می¬افتد.
۱۱- چهل سال: در روایت است چون مرد به چهل سالگی رسید و توبه ننمود ابلیس دست به پیشانیش بکشد و گوید جانم به فدای آن چهره¬ای که هرگز رستگار نگردد. «سفینه¬البحار»
۱۲- چهل مؤمن: در نماز وِتر از نوافل شب بایستی چهل مؤمن را دعا نمود.
۱۳- چهل سالگی: بعضی از انبیاء بزرگ الهی همچون حضرات موسی و محمّد (ص) در سن چهل سالگی به مقام شامخ و رفیع نبوت رسیده¬اند.
۱۴- چهل سال: حضرت آدم (ع) پس از ترک اَولا¬یی که انجام داد و از شجره¬ی ممنوعه خورد، از بهشت رانده شد و از کار خود پشیمان گردید چهل سال با اشک و آه خدا را خواند تا توبه¬اش پذیرفته شد.
۱۵- چلّه نشینی: بعضی از اهل ایمان چهل شب برای دفع بلا و رسیدن به هدف متعالی با خدای خویش خلوت می¬کنند.
۱۶- اربعین حسینی: و اما واقعه¬ی اربعین امام حسین (ع) که بنا به قولی چهل روز بعد از واقعه¬ی عاشورای سال ۶۱ هـ.ق بوده اهل بیت رسول خدا پس از لطمات و ضربه¬های جسمی و روحی که از پیروان ابوسفیان در سفر کوفه و شام خوردند و از بند اسارت آزاد شدند در راه بازگشت از شام به شهر و دیار خویش یعنی مدینه¬النبی به کربلا رفتند و ضمن زیارت قبور مطهر شهدا بالأخص سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ماندن به مدت سه/۳ روز و عزاداری کردن در آن جا به توصیه و فرمایش امام سجاد راهی مدینه شدند. نقل است که در همین روز جناب صحابی بزرگ رسول الله یعنی جابر بن عبدالله انصاری و شاگرد فقیهش عطیّه¬ی عوفی وارد این سرزمین شدند و قبر مطهر اما و سایر شهدای کربلا را زیارت کردند. یعنی در حقیقت اربعین تداوم عاشورا است.

البته بعضی از علمای شیعه مانند محدّث قمی (رض) معتقد است که این واقعه در اربعین دوم بوده است نه اول.  واما علیرغم تبلیغات گسترده وبی وقفه شبکه های ماهواره ای وهّابیت علیه عقاید شیعه وحتی اهل تسنن دراحترام به مضاجع معصومین علیهم السّلام وثواب زیارت قبور آن بزرگان وفضای وحشتناکی که تکفیری ها درعراق به وجود آورده اند، اربعین امسال ( ۱۴۳۶) بحمد الله به صورت بی سابقه ای برگزار شد که موجب شگفتی دوست ودشمن گردید .

پیام جمعیّت میلیونی درکنار ضریح امام علی بن ابی طالب علیه السّلام درنجف اشرف وشعار مرگ برآمریکای راهپیمایان نجف تا کربالا وحضورشان درکنار بارگاه شهدای کربلا علهیم السّلام به دشمنان دین این است که شیعه بر عهد وپیمان خود مبنی برحفاظت از اسلام ناب محمدی وتشیع سرخ علوی استوار است . امید است خداوند کریم عزاداری های همه ما وزیارت زائران وکسانی که با پای دل آن ها را بدرقه کردند مورد قبول قرار دهد . . آمین یا ربّ العالمین .
 
علی اکبر قربانی

عضو کانون اساتید حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false