هزینه هایی که فتنه ۸۸ بر اقتصاد کشور تحمیل کرد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
هزینه هایی که فتنه ۸۸ بر اقتصاد کشور تحمیل کرد

از جمله تبعات جدی فتنه ۸۸ تشدید تحریم­های گسترده و بی سابقه برای متوقف ساختن روند رشد اقتصاد ایران بود. این خیانت بزرگ، کشور را در شرایطی قرار داد که استکبار جهانی برای چنین فرصتی سالها لحظه شماری می کردند

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از  دانا، انقلاب اسلامی ایران از آغاز شکل‌گیری آن، حوادثی سخت را پشت سر گذارده است، فتنه سال ۸۸ که  برای انقلاب اسلامی که عظمت و اقتدارش علیرغم توطئه همه قدرت‌های استکباری، زنگ خطر را برای سلطه‌طلبان به صدا درآورد، در نوع خود بی‌سابقه بود. اگرچه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و درس‌های پرثمر حوادث فتنه برای امت شهید‌پرور، آن را به تجربه‌ای گران‌سنگ برای نظام اسلامی تبدیل ساخت.

شواهد آماری نشان می دهد که در فاصه سالهای ۸۴ تا ۸۸ اقتصاد ایران به دلیل افزایش قیمت نفت، تمرکز زدایی از مرکز و نوع نگاه مدیریتی در کشور پویایی چشمگیری داشت لذا تزریق بودجه­ های سالانه به اقصی نقاط کشور در قالب طرح های آمایش سرزمینی و همچنین کاهش معنادار فاصله طبقاتی در کشور و رشد پرشتاب علمی، کشور را در وضعیت بسیار مناسبی برای یک خیز اقتصادی قرارداد. پیشرفت در عرصه‎های گوناگون علم و فن‏آوری به ویژه علوم هوافضا، بیوتکنولوژی و …، راهبرد تهاجمی در سیاست خارجی،به انفعال کشاندن قدرت های استکباری، عدم تمکین ایران در قبال فشارهای بیرونی، تحکیم موضع مقاومت و گسترش آن تا امریکای جنوبی و گسترش هر چه بیشتر جبهه مبارزه علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا را به تلاش برای تلفیق تمامی گزینه ­های سخت و نرم علیه ایران وادار کرد به این امید که بتوانند پروژه تغییر رفتار نظام را به عنوان گام اول پروژه تغییر به ثمر برسانند لذا از دو سال قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ تمامی توان خود را برای تکمیل این پروژه قرار داد.

در حالی که مشارکت بالای ۸۰ درصد مردمی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد نظام در عرصه ملی و بین‌المللی به‌حساب می‌آمد اما خیانت سران فتنه و لجاجت خواص بی بصیرت، کام تمام مردم ایران را تلخ نمود و شتاب پیشرفت کشور را تحت الشعاع خود قرار داد. از جمله تبعات جدی فتنه ۸۸ تشدید تحریم­های گسترده و بی سابقه برای متوقف ساختن روند رشد اقتصاد ایران بود. این خیانت بزرگ، کشور را در شرایطی قرار داد که استکبار جهانی برای چنین فرصتی سالها لحظه شماری می کردند و هزینه های زیادی برای آن در موسسات پژوهشی جهت متوقف ساختن روند رو به رشد کشور برنامه ریزی و طراحی کرده بودند.

اگرچه سابقه اولین تحریم اقتصادی ایران در پس از انقلاب در سال ۱۹۸۰ و موضوع تسخیر سفارت آمریکا به دست دانشجویان انقلابی باز می­ گردد که طی آن تمام دارایی­های ایران در امریکا توقیف شده و تجهیزات خریداری شده کشورمان هرگز تحویل نشد اما قطعا مقطع زمانی پس از فتنه اوج تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی بود چه آنکه این بار خیانت داخلی عامل تحریم همه جانبه کشور شد، به نحوی که دکتر بهمنی، رئیس سابق بانک مرکزی، در توصیف آن گفت که این تحریم ها چیزی کمتر از جنگ نظامی ندارند.

خسارات مالی، ناشی از اغتشاشات فتنه در شهر تهران

– با توجه به گزارش شهرداری تهران، در فتنه ۸۸ بیش از ۶۳ میلیارد تومان به اموال عمومی تهران خسارت وارد شد.

– تعداد ۱۱ بانک دولتی و خصوصی و موسسه اعتباری در حوادث اغتشاشات ۸۸ مورد تخریب و آتش‌سوزی واقع شدند. مجموع خسارات وارده و هزینه بازسازی بانک‌ها در حوادث ۸۸ که به تفکیک هر بانک قابل احصاء حداقل ۲۶/۵ میلیارد ریال برآورد گردید.

– این حوادث قربانیان جانی نیز به همراه داشته است. ۸٫۲ میلیارد تومان دیه بدل از قصاص ۲۲ نفر شهید حوادث سال ۸۸ و ۱۴ میلیارد تومان دیه بدل از قصاص تعدادی دیگر از شهروندان شد که درهرحال مقصر یا بی‌گناه قربانی این حوادث شدند.

-بنابر یکی از گزارشهای موجود خسارات مادی وارده توسط فتنه به کشورمان بیش از ۳۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است! عددی که می توانست بیش از دو میلیون و صد و شصت‌وسه هزار فرصت شغلی جدید در کشور فراهم نماید.

با این حال بعد از اتفاقات فتنه ۸۸ و خسارت های داخلی که به کشور وارد شد کشور های غربی با تشدید تحریم های خود علیه ایران سعی داشتند وضعیت داخلی کشور را ملتهب کنند و اوج این تحریم ها در سال ۹۰ اتفاق افتاد.

در لیست زیر اشاره ای داریم به تمامی تحریم هایی که در سال ۹۰ بر ایران اعمال شد:

۹۰/۱۱/۰۳،اتحادیه اروپا:

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران بمنظور وادار کردن کشورمان به صرفنظر از برنامه هسته‌ای خود، با اعمال تحریم تدریجی بر نفت ایران و بانک مرکزی موافقت کردند. طبق توافق اعضای اتحادیه اروپا، از این پس انعقاد هرگونه قرارداد جدید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بخش نفتی ایران ممنوع خواهد بود و تمامی قرارداهای جاری میان اروپا و بخش نفت ایران نهایتا تا اول ژوئیه لغو خواهد شد.

۹۰/۱۲/۱۰،آمریکا:

وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک دوبی را به خاطر آنچه کمک به ایران در راستای فرار از تحریم‌های بین‌المللی خوانده است، تحریم کرد.

۹۰/۱۱/۰۴،آمریکا:

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی پس از تصویب تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران، تحریم‌هایی را علیه بانک تجارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

۹۰/۱۱/۲۸،آمریکا:

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی وزارت اطلاعات ایران را به دلیل آنچه که آن را حمایت از دولت سوریه خواندند در لیست تحریم‌های آمریکا قرار داد. طبق این تحریم‌ها،دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران توقیف شده و به مقامات این وزارتخانه برای سفر به آمریکا روادید داده نمی‌شود.

۹۰/۱۰/۱۱،آمریکا:

اوباما تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرد. بر این اساس، شرکت‌های خارجی را که با بانک مرکزی ایران دست به معامله بزنند، مشمول جریمه خواهند شد.

۹۰/۰۹/۱۰،اتحادیه اروپا:

اتحادیه اروپا در اقدامی خصمانه، بیش از ۱۸۰ شرکت و شخصیت ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. علت این تحریم‌ها مخالفت ایران با خواسته‌های بین‌المللی برای توقف برنامه هسته‌ایش خوانده شده است.

۹۰/۰۹/۲۲،آمریکا:

وزارت خزانه داری آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد که دو مقام نظامی ایران “حسن فیروز آبادی” رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و “عبدالله عراقی” جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه را تحت تحریم قرار داده است.

۹۰/۰۹/۳۰،آمریکا:

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته اعلام کرد که اقدامات تحریمی علیه ایران در زمینه ۱۰ شرکت کشتیرانی اعمال خواهد شد.

۹۰/۰۷/۲۷،انگلیس و کانادا:

کانادا و انگلیس در اقدامی بحث برانگیز ۵ تبعه ایرانی را در ارتباط با سناریوی ترور سفیر عربستان در واشنگتن تحت تحریم قرار دادند. این پنج نفر شامل “منصور ارباب سیار”، ۵۶ ساله، شهروند آمریکا که دارای پاسپورت ایرانی است و “غلام شکوری” عضو نیروی سپاه قدس، دارایی‌های “حامد عبداللهی” افسر ارشد سپاه قدس، “عبدالرضا شهلایی” و “قاسم سلیمانی” از فرماندهان سپاه قدس هستند.

۹۰/۱۰/۰۲،سوئیس:

سوئیس اعلام کرد که دارایی‌های ۱۸۰ شخص حقیقی و شرکت را مسدود می‌کند.
جنگ اقتصادی و عملیات روانی

هدف امریکا از تشدید تحریم ها ایجاد نارضایتی عمومی مردم از دولت و نظام و ایجاد شورش های خیابانی در کشور بود. غرب و به همراه آن منافقین با تبلیغات گسترده برای ضربه زدن به پایه های اقتصادی و انرژی در کشور تمام تلاش خود را برای ایجاد شورش انجام دادند تا جایی که در شبکه های ماهواره ای ساعتی را مشخص می نمودند تا به زعم آنها تمامی مردم با روشن کردن لوازم پرمصرف ازنظر انرژی از جمله اتو، کولر و … به ساختار برق کشور ضربه بزنند تا مردم را علیه نظام بشورانند. این بی پروایی در آموزش انواع اعتراضات در کشور بی سابقه بوده است.

ضرر و زیان ناشی از لجاجت خواص بی بصیرت ضربه ای به نظام، مردم و کشور زد که اکنون پس از ۵ سال هنوز کشور به دوران پیش از آن برنگشته است. نه تنها تحریم های ناشی از فتنه هنوز برداشته نشده، شاهدیم که هرماهه چند تحریم به آن اضافه نیز می شود.

همانطور که در بالا بدان اشاره شد هر بخش از این مقاله نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی جهت تحقیق و مطالعات فراوان دارد که شاید بتواندموضوع چندین گزارش و پایان نامه ها ارشد و دکتری در کشور باشد.

هنوزهستند بسیارکسانی که در شرایط مختلف قراردادهای مختلف را به قراردادهای معروف گلستان و ترکمنچای نسبت می دهند اما شاید بد نباشد بدانیم خسارت ناشی از لجاجت سران فتنه و خواص بی بصیرت ضربه ای به مردم و کشور زد که هزینه آن شاید بیشتر از معاهدات ننگین گلستان و ترکمنچای نباشد کمتر از آن نیست.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false