×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
آداب اسلامی درتعطیلات نوروز باستانی

از سنّت های پسندیده تعطیلات عید نوروز، انجام مسافرت ها ودید و بازدیدها ودیدار خویشان وبستگان وزیارت اماکن مقدّسه ومشاهده زنده شدن زمین درفصل بهار است که مورد توصیه قرآن مجید وبزرگان دین می باشد

به گزارش "چغادک نیوز"،

بسمه تعالی

آداب اسلامی درتعطیلات نوروزباستانی

       باعرض تبریک فرارسیدن عید نوروز وآرزوی سالی پرخیر وبرکت برای عموم مسلمین جهان به ویژه ملت شریف ایران اسلامی که با حضورخود درراهپیمایی باشکوه ۲۲بهمن بار دیگر تعهد خود را نسبت به پاسداری از خون شهدا وتوصیه های امام راحل و رهبرمعظم انقلاب اسلامی  به اثبات رساندید و با آرزوی موفقِیّت روزافزون برای جبهه مقاوت اسلامی در برابرکفرجهانی با هدف زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریّت حضرت مهدی (عج) .
       برادران وخواهران گرامی! ما می توانیم با جلب رضایت پروردگارعالم وعمل به احکام الهی وپیروی از سنّت نبوی هر روزمان را عید نمائیم . واینک نکاتی را در این مورد یاد آور می شویم .
الف – مسافرت : از سنّت های پسندیده تعطیلات عید نوروز، انجام مسافرت ها ودید وبازدیدها ودیدار     خویشان وبستگان وزیارت اماکن مقدّسه ومشاهده زنده شدن زمین درفصل بهار است که مورد توصیه قرآن مجید وبزرگان دین می باشد، قرآن مجید درپانزده مورد کلمه سیر وگردشگری درقالب " سیروا " و" اولم یسیروا : به کاربرده است که با همزه استفهام وفعل امر، تشویق وحتی فرمان  به سیر وگردش در زمین می دهد . وهمچنین امرمی کند به صله رحم ومشاهده زمین زنده شده بعد از مرگ خود که یاد آورقیامت است . لذا شایسته است که از این فرصت به دست آمده بعد از یکسال انتظار حد اکثر بهره برداری به عمل آید تا با سیروسیاحت هدفمند روح خود را صیقل دهیم .
ب- رسیدگی به کارها : تعطیلات نوروزفرصتی است برای رسیدگی به کارهای جامانده شخصی وامورانباشته شده درطول سال .  مخصوصأ دانشجویان ومحصلین می توانند از این فرصت حد اکثر استفاده نمایند ودرپایان تعطیلات با آمادگی سر کلاس های درس حاضر شوند . بی شک نباید تصورکردایام نوروزفرصتی است برای کارهای نامشروع  ، پرده دری وهرزگی بلکه شادمانی ونشاط درکارهای نیک ومشروع است که ماندگار بوده وخاطره آن به یاد ماندنی  است.
ج – رسیدگی به امورنیازمندان جامعه : درهمه جوامع افراد نیازمند وجود دارند جامعه اسلامی ما نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست . ما می توانیم با رسیدگی ولو ازطریق دعا واظهار همدردی با آنان درکاهش آلام هوطنان خود مؤثر باشیم . اگر با این رویکرد وارد نوروز شویم قطعأ روز ما نیز نو خواهد شد واز           تعطیلا ت لذّت خواهیم برد .
د – عیادت از بیماران  : اشخاصی هستند که در ایام شادی وسرور ما اسیر درد و بیماری خویشند ، درطول سال یکی از آرزوهای ما حضور در بیمارستان ها وعیادت از اینگونه افراد بوده است اما مشغله کاری این توفیق را از ما سلب کرده بود ، تعطیلات نوروزی فرصت خوبی است  برای انجام این کار خداپسندانه . تصوّر نشود که این نیاز یک طرفه است ماهم نیاز داریم برای قدردانی از نعمت سلامتی به عیادت بیماران برویم زیرا صحت وامنیّت دونعمت بزرگی هستند که قدرشان مجهول است وقتی نیستند قدرشان دانسته می شود . آیا هنگام نظاره ناامنی ها در کشور های همسایه که از طریق تلویزیون ویا مسافرت به آن کشور ها برای ما دست می دهد به یاد وجود نعمت امنیّت درکشور خودمان هستیم ؟ .
ه – رعایت شئونات وارزشهای اسلامی : دراوقات غیرعادی وبه هنگام شلوغی مانند برپایی جشن عروسی وایّام عید وحتی درمراسم عزاداری ها بعضی افراد دچار جوگرفتگی می شوند که از برق گرفتگی خطرناکتر است چنین افرادی عنان اختیار را ازدست می دهند وبا شعار یک شب که هزار شب نمی شود وعمری یکبار وسالی یکبار است تصوّر می کنند که درقانون شکنی وعدم رعایت موازین شرعی آزاد هستند درحالی هنگام پاسخگویی در محضر الهی تک وتنها هستیم . " کلّهم ءاتیه یوم القیامه فردأ" وهمگی روزرستاخیز تک وتنها نزد او حاضر می شوید     ( مریم /۹۵).
       با رعایت موارد پیش گفته است که ذکرمعروف " یا مقلّب القول والابصار یا مدّبر اللّیل والنّهاریا محوّل الحول والاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال " مفهموم پیدا می کند وانشاء الله مستجاب می شود .   

 

                                                                                                             عبد الله فاتحی
                                                                                                            دبیرحزب موتلفه اسلامی  استان بوشهر
 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false