×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
۳۳ هزار نفر از موزه شهید رئیسعلی دلواری دیدن کرده‌اند

مدیرموزه رئیسعلی دلواری گفت: موزه شهید رئیسعلی دلواری جلوه‌ای از رشادت‌های مردم جنوب در مقابله با استعمار در دلوار تنگستان است که تاکنون ۳۳ هزار نفر از گردشگران نوروزی از آن بازدید کرده‌اند.

به گزارش "چغادک نیوز"، پرویز توانایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در تنگستان با بیان اینکه خانه رئیس علی دلواری در ۳۵ کیلومتری شهر بوشهر در دلوار واقع است اظهار داشت: این منزل پس از بازسازی و نوسازی به موزه و یک مجموعه فرهنگی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در موزه مردم شناسی رئیسعلی دلواری مبارزات سردار بزرگ جنوب رئیسعلی دلواری علیه تجاوز انگلیس در بیش از هشتاد سال پیش به نمایش گذاشته شده است تصریح کرد: در این موزه ۹۴ آلت جنگی و سند تاریخی مربوط به حماسه‌های مردم استان بوشهر در دفاع از مرزهای کشور به نمایش عموم گذارده شده است.

مدیرموزه رئیسعلی دلواری با بیان اینکه این موزه در مساحتی درحدود ۳هزار و ۷۵۰ متر مربع  راه‌اندازی شده بیان کرد: موزه رئیسعلی دلواری دارای قدمتی ۱۱۰ ساله است که درآن اسناد و اشیاء تاریخی آن زمان نگه‌داری می‌شود.

توانایی، بیان کرد: رئیس‌علی دلواری از آزادی‌خواهان مشروطه‌طلب و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دوره جنگ جهانی اول بوده است.

وی با بیان اینکه رئیسعلی دلواری پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران بود گفت: رئیسعلی دلواری در حالی که سنی حدود ۲۴ سال داشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد.

مدیرموزه رئیسعلی دلواری  با بیان اینکه رئیسعلی دلواری در سن ۳۳ سالگی به شهادت رسید افزود: رئیس‌علی در محلی به نام "تنگک صفر" هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی شهید شد و اکنون منزل وی به عنوان موزه مورد بازدید مردم و گردشگران قرار می‌گیرد.

توانایی با بیان اینکه پیکر شهید رئیسعلی دلواری در جوار حرم علی بن ابی‌طالب در وادی‌السلام دفن است گفت: منزل رئیسعلی دلواری این روزها مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار می‌گیرد بگونه‌ای که روزانه بیش از ۳هزار نفر از این موزه بازدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: موزه شهید رئیسعلی دلواری جلوه‌ای از رشادت‌های مردم جنوب در مقابله با استعمار در دلوار تنگستان است که تاکنون ۳۳ هزار نفر از گردشگران نوروزی از آن بازدید کرده‌اند. 

مدیرموزه رئیسعلی دلواری  با بیان اینکه منزل رئیسعلی دلواری در ۱۳۷۰ هجری شمسی پس از واگذاری به میراث فرهنگی به موزه تبدیل شد گفت: در سال ۱۳۸۶ توسط سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر مرمت و به عنوان موزه شهید رئیسعلی دلواری احیا شد.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false