true
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در واکنش به ادعای دبیر نظارت بر استاندارد های ایران خودرو درمورد واردات بنزین یورو ۴ آلوده به منگنز گفت: واردات بنزین آلوده صحت ندارد.
به گزارش "چغادک نیوز"، موضوع کیفیت بنزین وارداتی در ماه های اخیر بارها توسط مقامات غیر رسمی مطرح و البته پس از مدتی تکذیب شده، اما این بار یک مقام نیمه رسمی در شرکت ایران خودرو، ادعای آزمایش این بنزین و آلوده بودن آن را مطرح کرده است.
کیوان وزیری دبیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو اعلام کرده که بنزین یورو ۴ وارداتی برای آزمایش به آلمان ارسال شد و پاسخ آزمایش ها نشان داد که این بنزین ها منگنز دارد و آلوده است.
سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت که اداره تحت نظارتش مسوولیت واردات بنزین به کشور را برعهده دارد، در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: بنزین وارداتی را از بازار جهانی و براساس معیارها و استاندارهایی که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده است، خریداری می کنیم.
وی با اعلام اینکه نمی توانید یک نفر از وزارت نفت پیدا کنید که آمار دقیق و مشخص سوخت استاندارد را تعریف کند، افزود: در حال حاضر خودروسازان هزینه زیادی را برای اجرای استاندارد یورو ۴ پرداخت می کنند، ولی اگر سوخت خودرو مناسب نباشد، استاندارد یورو ۴ نیز تأثیر چندانی بر کاهش آلایندگی نخواهد داشت.
دبیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو اضافه کرد: خودروهای فرسوده۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به خودروهای دیگر آلایندگی دارند و کیفیت سوخت حمل و نقل ناوگان عمومی و جایگاه های پمپ بنزین بدون رعایت زیرساخت های لازم در حجم آلایندگی هوا موثر هستند.
وزیری با اشاره به اینکه اگر سوخت یورو ۴ شش ماه زودتر از تولید خودروها توزیع می شد، مشکلات اجرای استاندارد یورو ۴ وجود نداشت، اظهار داشت: در حال حاضر سوخت یورو ۴ در سطح کلان توزیع نمی شود، پس نباید توقع نتایج مناسب استاندارد یورو ۴ را در سطح کشور داشته باشیم.
دبیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو با تأکید بر جامع نگری، اضافه کرد: مگر می شود با ارز گران خودرو با استاندارد یورو ۴ تولید کرد اما سوخت لازم وجود نداشته باشد.
پیش از این، سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت به ایرنا گفته بود: در صورتی که محموله های بنزین وارداتی غیراستاندارد باشد، کشتی حامل این محموله ها بازگردانده می شود.
شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز تاکید کرده است: از نیمه تیرماه سال جاری، تمام بنزین وارد شده به کشور مطابق با استاندارد یورو ۴ بوده و در این بنزین هیچ نوع ماده ممنوعه نظیر فلزات سنگین وجود نداشته است به عبارت دیگر بنزین وارداتی کشور فاقد منگنز(MMT) و سرب و فروسین و… است.
خسروانی در ادامه از مشکوک بود یک محموله وارداتی بنزین خبر داده و اظهار داشته بود: از نیمه تیرماه تاکنون ۱۲محموله بنزین وارد کشور شده است که به طور قطع در ۱۱ محموله آن هیچ فلز سنگینی وجود نداشته و تنها به یک محموله مشکوک هستیم.
به گفته خسروانی در ۷ماه نخست سال جاری به صورت میانگین میزان واردات روزانه بنزین به کشور ۴ میلیون لیتر بوده است.
false
true
false
true