true
اولین نمایشگاه پوشاک ترکیه همزمان با دومین نمایشگاه پوشاک ایران در نمایشگاه بینالمللی برگزار شد. این در حالی بود که بسیاری از فعالان عرصه پوشاک طی روزهای اخیر از برگزاری این نمایشگاه در این زمان از سال و همزمان با برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران انتقاد کردند.
به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از مهندس نیوز، در دومین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران،۶۰ شرکت داخلی در فضایی به متراژ ۶,۰۰۰ متر مربع جدیدترین محصولات و کالاهای خود در زمینه تولید پوشاک ایرانی را به نمایش گذاشتند که برخی از برندهای معروف تولید پوشاک در این نمایشگاه حضور نداشتند. به گفته سایر شرکت کنندگان، شاید علت عدم حضور آنان نامناسب بودن زمان برگزاری نمایشگاه و همزمانی برگزاری آن با نمایشگاه پوشاک ترکیه بوده است.
همچنین در اولین نمایشگاه پوشاک ترکیه ۶۴ شرکت ترکیهای در فضایی به وسعت تقریبی ۴,۸۰۰ متر مربع محصولات خود شامل انواع لباس، تنپوش و اقلام مختلف پوشاک ترک را در معرض دید عموم قرار دادند. پیش از آغاز این نمایشگاه در رسانهها اعلام شد که نمایشگاه پوشاک ترکیه فروش نخواهد داشت و بسیاری از بازدیدکنندگان این نمایشگاه که به قصد خرید وارد آن شده بودند با تابلوهای "فروش نداریم" مواجه شدند. به گفته بسیاری از بازدیدکنندگان، در این نمایشگاه، پوشاک با کیفیتِ ترکیه عرضه نشده و پوشاک درمعرض نمایش قابل توجه و مناسب نبوده است.
تولیدکنندگان پوشاک ترکیهای حاضر نیستند تولید محصولات خود را به شرکتهای ایرانی واگذار کنند
کاوه نصیری تولیدکننده پوشاک پاناما در بازدید از نمایشگاه پوشاک ترکیه به خبرنگار مهندس نیوز گفت: اکثر تولیدکنندههای ترکیه دنبال نمایندگی فروش میگردند و با وجود اینکه اگر نمایندگی تولیدِ محصولاتشان را به تولیدکنندگان ایرانی بدهند، بسیاری از هزینههای تولید و بازاریابی محصول برایشان کاهش خواهد یافت، حاضر نیستند تولید محصولات خود را به شرکتهای ایرانی واگذار کنند و این نشان میدهد که تولید توسط خودشان واگذاری آن به نمایندگیهای فروش ایرانی برایشان بسیار باصرفهتر است و سود بیشتری دربر دارد.
وی درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه گفت:نظر من نسبت به این قضیه مثبت است، چرا که باعث میشود مردم پوشاک ایرانی و ترک را با هم مقایسه کنند و متوجه شوند که کیفیت پوشاک این دو کشور تفاوت چندانی با هم ندارد و به نظر من ترکیه کار «شاقی» هم در زمینه تولید پوشاک نمیکند و کیفیت پوشاک ایرانی قابل رقابت با آنهاست و اگر روش تولید پوشاک در ایران اصلاح شود بسیار بهتر میتواند عمل کند و تولیدات بهتری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه هدف نمایشگاه فروش نیست و آشنایی با بازار پوشاک ترکیه است به نظر نمیرسد که برای فروش سال نوی فروشندگان مشکلی ایجاد کند.
تولیدکنندگان ضعف طراحی و دوخت لباسهای بچگانه ایرانی را برطرف کنند
مادر جوان ۳۲ سالهای که برای بازدید از نمایشگاه پوشاک ایران آمده بود، کیفیت پوشاک عرضه شده درنمایشگاه پوشاک ایران را بهتر ازپوشاک عرضه شده در نمایشگاه ترکیه توصیف کرد و گفت: از طریق اینترنت محصولات ترک را مشاهده کرده بودم اما کالاهای عرضه شده در نمایشگاه قابل قیاس با محصولات عرضه شده نیست و محصولات موجود در نمایشگاه ترکیه کالاهای بی کیفیتی است که بعضی از آنها ارزش نگاه کردن را نیز ندارد.
وی در مورد کیفیت پوشاک ایرانی بانوان گفت: در زمینه تولید شومیز و مانتو ایران بسیار موفق تر عمل کرده است و محصولات ایرانی در این زمینه قابل مقایسه با تولیدات ترک نیست و پوشاک ایرانی در این زمینه بسیار پیشرفت کرده است و کاملا مشابه محصولاتِ با کیفیت خارجی است.
وی همچنین از نحوه طراحی و دوخت بیکیفیت برخی پوشاک ایرانی برای کودکان انتقاد کرد و گفت: شاید علت استقبال مردم از پوشاک ترکیه ضعف طراحی و دوخت لباسهای ایرانی برای کودکان است.
این مادرجوان با اشاره به اینکه در طول بازدید چندین برند ایرانی تولید لباس بچگانه را مشاهده و از کیفیت آنها راضی بوده است گفت: تا بحال از لباسهای مجلسی ترک برای پوشش کودکم استفاده میکردم اما اکنون میبینم کیفیت برخی برندهای پوشاک ایرانی در این حوزه با پوشاک خارجی قابل رقابت است.
با تولید پارچههای دستباف ایرانی در تلاش هستیم تا از تولیدملی حمایت کنیم/ قاچاق پوشاک خارجی برای تولیدات داخلی بسیار مضر است
ناهید خالو احمدی مدیرگروه صنایع دستی سیدار که در نمایشگاه پوشاک ایران شرکت کرده بود در مورد فعالیتهای این مجموعه گفت: سیدار برند پارچه های دستباف ایران است که محصولاتی مانند مانتو، شال و روسری را با پارچه های دستباف تولید می کند.
وی دررابطه با نحوه تولید و طراحی پارچهها گفت :انواع پارچه های دستباف از سراسر کشور جمع آوری میشود، سپس بسته به نوع مصرفِ پارچه طراحی می شوند که تا کنون طراحی ما برای پوشاک بانوان بوده است.
وی با اشاره به اینکه هر تیپ پارچه نیازمند طراحی خاص خود است، اظهار داشت: پارچه دستباف محصولات این شرکت تک هستند و هیچ دو محصولی مانند هم تولید نمیشوند.
احمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان استقبال بازدیدکنندگان از این محصولات چگونه بوده است، گفت: فرهنگ سازی برای شناخت پارچه دستباف نیازمند مقدماتی است، زیرا شناخت مردم از پارچه دستباف بسیار پایین است و توضیح تفاوت این نوع پارچه با پارچههای موجود در بازار نیازمند صرف وقت و انرژی زیادی است، ولی طراحی و دوخت این پوشاک تقریبا مورد قبول اکثر بازدیدکنندگان است.
وی در خصوص تفاوت پارچههای دستباف با پارچههای صنعتی اظهار داشت: با پارچه های دستباف نمیتوان به عنوان یک محصول صنعتی برخورد کرد، زیرا محصولات صنعتی درتیراژ بالا تولید شده و تکرار پذیر- قابل سفارش دادن در متراژهای بالا- هستند، ولی پارچههای دستباف با اینکه قابل سفارش درمتراژهای بالا هستند اما نوع و رنگ بندی آنها با هم متفاوت است.
وی با بیان اینکه پارچه های تولیدشده تمام ابریشم، تمام پشم یا پنبهای خالص داخل ایران است، اظهار داشت: تلاش میشود تا حد ممکن رنگرزی پارچههای دستباف بر روی پارچهها ثابت باشند و ریزش رنگ برای این پارچه ها به حداقل برسد.
خالواحمدی در مورد همزمانی برگزاری دو نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه به خبرنگار مهندس نیوز گفت: در اینجا رقابت سنگینی وجود دارد ولی پوشاک ترکیه به علت تداوم در تولید، تکنولوژی پیشرفته ترو تثبیت شده تری دارد.متغیرهایی در ایران وجود دارد که بر کیفیت و قیمت تاثیر میگذارد که در ترکیه وجود ندارد .
وی افزود: باوجود اینکه ایران تمام تلاش خود را برای رقابت با این کشور و کشورهای دیگر میکند ولی در چندسال اخیر با تعطیلی چند مرکز تولیدات نساجی روبرو بودهایم، چنانکه کارخانههایی همچون «یزدبافت» که بزرگترین کارخانه پوشاک در خاورمیانه محسوب میشود در سالهای اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی به سختی اداره شدهاند.
وی درخصوص رقابت پوشاک ایرانی با نوع خارجی آن ابراز امیدواری کرد: امیدواریم نگاه جامع ما و بازدیدکنندگان اینطور باشد که ایران در این وضعیت رقابتی خود را با تمام قوا حفظ خواهد کرد.
خالو احمد همچنین پیرامون ضربهای که قاچاق پوشاک به کشور وارد میکند اظهار داشت: قاچاق پوشاک و پارچه بسیار زیاد به تولید ملی زیان وارد میکند، مخاطبان زیادی در فروشگاه به ما اعتراض میکنند که چرا پوشاک تولیدی شما اینقدر گران است، در صورتی که واقعا گران نیست، زیرا ما تلاش میکنیم تا از تولیدملی حمایت کنیم و برای رسیدن به این آرمان کوشش میکنیم و اگر برایمان مهم نبود مانند سایرین میتوانستیم برای تولیداتمان از پارچههای خارجی استفاده کنیم.
مدیرگروه صنایع دستی سیدار با بیان اینکه در حال حاضر این مجموعه سال چهارم فعالیت خود را پشت سر میگذارد، اظهار داشت: اداره این مجموعه در این سالها آسان نبوده است، اما تا بحال توانسته هزینههای خود را تامین کند و سودآوری داشته باشد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای صادرات در آینده چه برنامه ای دارید، گفت: بیشتر به دنبال صادرات محصولاتمان به اروپا هستیم، زیرا محصولات خاصی مانند پارچههای زربافت که در آنها از نخ طلا و ابریشم استفاده شده است داریم که برای کشورهای اروپایی مناسب هستند.
کیفیت پوشاک ایرانی موجود در نمایشگاه، با پوشاک موجود در بازار متفاوت است
سعیده، ۲۵ ساله و دانشجوی مهندسی سیستمهای اقتصادی درباره دو نمایشگاه و مقایسه آن دو با هم گفت: در واقع خیلی تفاوتی بین دو نمایشگاه ندیدم، چنانکه برخی از تولیدکنندگان ایرانی نیز برای تولید پوشاک از پارچههای ترکیه استفاده میکنند ولی از نظر طراحی و دوخت در سطح همدیگر هستند.
وی درخصوص کیفیت پوشاک ایرانی موجود در بازار گفت: متاسفانه آن کیفیتی که در نمایشگاه پوشاک ایرانی شاهد آن هستیم، در بازار وجود ندارد که این جای تعجب دارد!
این دانشجو همچنین با انتقاد از برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه گفت: به نظر من برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران لزومی ندارد و برگزاری نمایشگاه پوشاک ایرانی با کیفیت شایستهتر است.
قابل ذکر است که این دو نمایشگاه همزمان از ۱۲ تا ۱۵ بهمن ماه در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد.
false
true
false
true