true
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی در شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ دسیبل فراتر از حد مجاز است گفت: شهر تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد.
به گزارش "چغادک نیوز"، علی محمد شاعری اظهار داشت: در حال حاضر، بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلانشهر تهران ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است به طوری که موتورسیکلتها به میزان ۸۳ دسیبل آلودگی صوتی تولید می کنند و این در حالی است که میزان حد مجاز آن ۷۷ دسیبل است.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد وسایل حمل و نقل جادهای را خودروهای سواری در بر میگیرد افزود: در خیابانها و اتوبانهای شهر تهران حدود ۵۰ درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد میکنند در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴ دسیبل است.
شاعری اضافه کرد: طبق آمارهای بدست آمده در شهر تهران، سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیکلت ها ۴۹ درصد، خودروهای سواری ۳۰ درصد، ماشینهای سنگین ۲۰ درصد و اتوبوسهای شرکت واحد یک درصد اعلام شده است.
وی با بیان اینکه مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراههای تهران در روز حدود ۷۰ الی ۸۰ دسیبل است که این رقم ۱۵ دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی (۵۵ دسیبل) بالاتر است تصریح کرد: همچنین ۷۶ درصد مراکز درمانی و ۳۲ درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز و در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند.
شاعری منطقه ۹ تهران را دارای بیشترین آلودگی صوتی در سطح شهر عنوان کرد و افزود:میزان تراز صدا در این منطقه در دوره زمانی روز تقریباً ۷۶ دسیبل و در شب ۷۵ دسیبل است که از علل اصلی میزان بالای آلودگی صوت در این منطقه میتوان به وجود میدان آزادی و تردد خودروها و موتور سیکلت و همچنین استقرار فرودگاه مهر آباد اشاره کرد.
به گفته وی منطقه ۱۴ دومین منطقه آلوده و منطقه ۱۹ سومین منطقه آلوده به لحاظ صوت در شهر تهران است.
شاعری خاطر نشان کرد: بیشترین میزان آلودگی صدا در سطح مناطق از لحاظ ترافیکی به ترتیب در مناطق ۶-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۳-۱۹-۱۸-۲ هستند که تراز صوتی در بیشتر خیابانهای اصلی این مناطق بیش از ۷۰ دسیبل است.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به راهکارهای کاهش آلودگی صوتی اشاره و بیان کرد:به منظور مدیریت و کنترل آلودگی صوتی، راهکارها و روشهای فنی و مدیریتی مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به نوسازی و جایگزین نمودن خودروهای فرسوده ،استفاده از سدهای آکوستیکی، جلوگیری از تردد خودروهای سنگین غیر استاندارد و با آلودگی صوتی غیر مجاز در خیابانها به هنگام شب،استفاده از پوشش گیاهی مناسب اشاره کرد.
وی افزود: کنترل تولید آلودگی صدای ناشی از فعالیتهای صنعتی ، عمرانی و خدماتی، جلوگیری از انتشار آلودگی صدا ناشی از ساختمان در فعالیتهای صنعتی،گسترش شبکه پایش آلودگی صوت و ارائه هشدارهای لازم، افزایش اطلاع و آگاهی شهروندان به منظور کنترل، کاهش و مقابله با آلودگی صوتی، الزام به رعایت مبحث ۱۹ در ساخت و سازها و منوط نمودن پایان کار به رعایت استانداردهای آلایندگی صوتی از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی صوتی در شهرهاست.
شاعری اضافه کرد: انتقال فرودگاه مهرآباد، نصب دیوارهای جاذب صوتی در حاشیه راه آهن داخل شهر،احداث پارکینگ بیشتر برای جلوگیری از ترافیک،ساماندهی مشاغل مزاحم صنعتی و طراحی سطوح کاربریها بر اساس میزان تولید آلودگی صوتی راهکارهای دیگری است که می توان برای کاهش میزان آلودگی صوتی عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از ابعاد مهم و تاثیر گذار در بهبود کیفیت زندگی و محیط زیست شهری بحث کاهش آلودگی صوتی است که می تواند تضمین کننده سلامت شهروندان و ایجاد شادابی و نشاط در آنها شود.
منبع: مهر
false
true
false
true