×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
false
true
دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان بوشهر در یک نگاه

به گزارش چغادک نیوز:  انقلاب اسلامی در سپیده‌دم ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ در سرزمین ایران به رهبری امام خمینی(ره) طلوع کرد و “اعجاز بزرگ قرن” را رقم زد. این انقلاب پدیده‌ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت ۳۹ سال از عمر گران‌مایه این شجره پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دستاوردهای فراوان و بی‌سابقه آن در حوزه‌های مختلف پرداخته شود. در این گزارش تلاش شده است، به گوشه‌ای از دستاوردهای بی‌شمار آن سطح استان بوشهر اشاره شود.

استان بوشهر با مساحتی حدود ۲۷٬۶۵۳ کیلومتر مربّع و جمعیتی برابر ۱ میلیون و ۱۶۳ هزار نفر یکی از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین استان‌های کشور بوده که در زمان قبل از انقلاب با شدیدترین محرومیت‌ها و بی‌توجهی‌ها مواجه بود. درحالی‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی استان بوشهر شاهد تحولات شگرفی بود و به یکی از استان‌های مهم و حساس ایران تبدیل شد. نگاهی کوتاه به آمارهای به‌دست‌آمده از حوزه‌های مختلف به‌خوبی سخن ما را تأیید می‌کند.

سوادآموزی و آموزش و پرورش

یکی از این آمارها میزان باسوادی مردان وزنان استان هست. در سال ۱۳۵۵ درصد باسوادی مردان ۱۰ تا ۴۹ ساله استان ۵۵٫۲ درصد وزنان ۲۳٫۶  درصد بوده، درصورتی‌که تا سال ۱۳۹۵ درصد باسوادی مردان به ۹۵٫۷۸ درصد وزنان به ۹۵٫۲۳ درصد افزایش‌یافته و بر اساس سرشماره سال ۱۳۹۵ اختلاف باسوادی زنان و مردان در استان بوشهر به کمتر از یک درصد رسیده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های توسعه آموزش‌وپرورش در استان مدنظر قرار گرفت و اکنون بعد از گذشت ۳۵ سال آموزش‌وپرورش به دستاوردهای بزرگی در جهت ارتقا سطح علم و دانش و تربیت فرزندان این مرزوبوم دست‌یافته است.

کسب رتبه اول کشوری در میزان باسوادی و مقام دوم استان باسواد کشور در بخش روستایی، کسب رتبه دوم کشور در هوشمند سازی مدارس، تأسیس دانشگاه فرهنگیان و توسعه مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی،‌ بهره‌گیری مستمر از مشاور مذهبی در مدارس، اجرای طرح یک نوبته کردن مدارس که در حال حاضر بیش از ۸۵ در صد مدارس استان در نوبت صبح دایر هستند، ارتقا جایگاه استان در آزمون سراسری به رتبه ۱۸ کشوری ، تأسیس ۳۲ مدرسه تخصصی قرآن در مقطع ابتدایی ، عضویت ۳۲ هزار دانش‌آموز در نهضت ملی حفظ قرآن کریم و بسیاری  دیگر که نشانگر تلاش مسئولان در جهت ارتقا سطح کمی و کیفی آموزش در استان است.

انرژی

یکی دیگر از حوزه‌هایی که استان بوشهر در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی پیشرفت چشمگیری نسبت دوران قبل از انقلاب داشت، بخش انرژی است. با اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی به‌ویژه با شکل‌گیری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس باهدف بهره‌برداری از ذخایر گازی پارس جنوبی و حجم عظیم سرمایه‌گذاری‌های ملی در این منطقه در قالب ایجاد واحدهای متعدد پالایشگاهی و پتروشیمی توسعه استان شتابی دوچندان را تجربه کرد و استان را به‌عنوان قطب انرژی کشور مطرح کرد.

ایران در سال ۲۰۰۲ بهره‌برداری از این مخزن بزرگ گازی را آغاز کرد و برای بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مخزن گازی دنیا که حدود ۸ درصد گاز جهان را در خود ذخیره کرده است ۲۴ فاز گازی و ۲۵ مجتمع پتروشیمی در عسلویه مستقر شد که تاکنون ۱۳  فاز در مدار تولید قرارگرفته است و در سال ۹۷، ۵ فاز دیگر آماده افتتاح می‌شود.

مقایسه شاخص‌های توسعه امکانات و تجهیزات در بخش بهداشت و درمان قبل و بعد از انقلاب بیانگر وضعیت نامناسب شاخص‌ها قبل از پیروزی انقلاب  است در این زمان در استان ۲ بیمارستان ،۸۳ تخت فعال، ۳۱ درمانگاه ، ۷ خانه بهداشت ،۶۰ پزشک عمومی که اکثراً خارجی بودند، ۱۵ پزشک متخصص و تنها تعداد انگشت‌شماری دندان‌پزشک و داروساز وجود داشت و ۱۰ داروخانه نیز در استان فعالیت داشت.

بهداشت و سلامت

درحالی‌که با نگاهی به آمارهای موجود در شاخص‌های بهداشتی در سطح استان بوشهر به پیشرفت‌های شگرف استان در دوران بعد از انقلاب در این زمینه پی برد. ازجمله ۸٫۴۹ میزان مرگ‌ومیر در نوزادان (در هر هزار تولد زنده)، ۹۹٫۸۳% دسترسی خانوارهای روستایی به آب آشامیدنی، ۳۵۵ مرکز ارائه‌دهنده خدمات اولیه بهداشتی، ۵۵۷۲۴۹ نفر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده، فعالیت ۱۷ بیمارستان در سطح استان، فعالیت ۴۸ مرکز اورژانس، ، فعالیت ۱۱۳ داروخانه، فعالیت ۵۵ درمانگاه، فعالیت ۷۹ آزمایشگاه، فعالیت ۷۸ واحد توان‌بخشی، فعالیت ۴۵ واحد پرتونگاری و فعالیت ۲۷۱۸ پزشک متخصص، عمومی، دندان‌پزشک و داروساز.

بازرگانی و تجارت

در بخش بازرگانی خارجی مجموع ارزش واردات استان ۵ میلیون دلار و ارزش صادرات یک‌صد هزار دلار بوده است این مبادلات نیز اکثراً از طریق بندر بوشهر صورت می‌گرفته و سایر بندرها از حداقل زیرساخت‌های لازم بی‌بهره بوده‌اند.

درحالی‌که هم‌اکنون استان بوشهر ۵۰% تجارت دریایی استان بوشهر را در اختیار دارد و ۳۷% از فعالیت‌های کانتینری در استان بوشهر صورت می‌گیرد که از این حیث استان بوشهر در سطح کشور استان برتر هست. در سال کنونی نیز استان بوشهر با صادرات ۱۹۵ هزار تن کالا، تنها نسبت به سال قبل ۱۰۵۰% رشد داشته است.

ارتباطات

در سال ۱۳۵۷ هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲ مرکز مخابراتی آنالوگ در شهر بوشهر و برازجان با ظرفیت منصوبِ تلفن ثابت حدود ۶ هزار و ۵۰۰ شماره وجود داشته ، در حال حاضر این تعداد به بیش از ۳۵۰ هزار  شماره افزایش پیداکرده است .تعداد مشترکین ثابت در زمان پیروزی انقلاب اسلامی۵ هزار و ۸۰۰ مشترک و در حال حاضر این تعداد به بیش از ۲۹ هزار  مشترک رسیده است .

آموزش عالی

تا سال ۱۳۵۷ تنها یک دانشسرا در استان بوشهر مشغول به فعالیت بود و حداکثر مدرکی که دانش‌آموختگان می‌داد، دیپلم بود. جوانان و نخبگان استان نیز برای ادامه تحصیل مجبور بودند برای ادامه تحصیل به استان‌های دیگر مهاجرت کنند و اغلب آنان نیز به دلیل مشکلات اقتصادی از ادامه تحصیل بازمی‌ماندند. درحالی‌که هم‌اکنون در سطح استان ده‌ها مرکز آموزش عالی ازجمله دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی مشغول به فعالیت هستند و آمار دانشجویان مشغول به تحصیل در آن‌ها نسبت به سال‌های قبل از انقلاب قابل‌مقایسه نیست.

البته این تنها بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح استان بوشهر هست و برای نگارش همه آن‌ها بی‌شک نیاز به تألیف یک کتاب قطور هستیم./انتهای پیام

منبع: سپاس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false