×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ دی - ۱۴۰۳  
false
true
۷۰۰ دارالقرآن در کشور فعال است

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا: یوسف نوری در ششمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن کریم کشور اظهار کرد: دارالقرآن‌ها زمینه‌ای برای تربیت ۶ ساحتی دانش آموزان ایجاد می‌کنند زیرا قرآن کتاب هدایت است و این هدایت در همه ساحت‌های تربیت است که در سند تحول بنیادین طی ۶ ساحت جمع‌بندی شده است و بیشتر ساحت‌ها اعتقادی و اخلاقی است که مورد نیاز جامعه است.

وی افزود: باید بتوانیم نسل آینده‌ساز و جامعه امروز را به سمت قرآن هدایت کنیم. این ظرفیت در وزارت آموزش‌وپرورش وجود دارد و در سی و ششمین دوره بین‌المللی مسابقات قرآنی بود که سال گذشته برگزار شد و معلمان همه رتبه‌های اول را کسب کردند. دانش آموزان نیز در حوزه دانش آموزان عادی و استثنایی توانستند در مسابقات جهانی خوش بدرخشند که نشان از زحمات مراکز دارالقرآن است.

وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: دارالقرآن‌ها باید به شبکه‌های وسیعی تبدیل شوند و این شبکه توسط خود دانش آموزان اداره شود؛ دانش‌آموزانی داریم که در حوزه قرآن فعالیت‌های خوبی کرده‌اند؛ بنابراین باید دانش آموزان در دارالقرآن‌ها فعالیت‌ انجام دهند و مدیریت کارها را بر عهده گیرند.

نوری اظهار کرد: جذب و استخدام که برای قهرمانان ورزشی انجام‌ شده است و این جذب رتبه‌های برتر مسابقات جهانی قرآن برای حافظان قرآن انجام می‌شود.

وی با قدردانی از مشارکت سایر دستگاه‌ها مانند اوقاف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: افراد خلاق را جذب کنید، از شرکت‌های دانش‌بنیان و روش‌های نوین، اولیا و گروه‌های جهادی استفاده کنید. بیش از۵۳۰ گروه‌ جهادی در حوزه‌های زیرساختی مانند؛ تعمیر، تجهیز و حوزه‌های آموزشی با آموزش‌وپرورش همکاری می‌کنند که باید از این ظرفیت برای توسعه دارالقرآن‌ها استفاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از معیارهای حکمرانی شایسته از دیدگاه مقام معظم رهبری مردمی کردن فعالیت‌ها است و اگر این فعالیت‌ها مردمی شود، می‌توانیم در این حوزه توسعه و پیشرفت خوبی داشته باشیم.

وی با تأکید بر برگزاری جلسات خانگی قرآن‌ گفت: گردش قرآن در منازل باعث می‌شد که نیکی‌ها در جامعه اضافه شود؛ بنابراین این کار باید پیگیری شود و نباید افراد را به دارالقرآن بیاورید بلکه باید دارالقرآن را به خانه ببریم. نباید اجازه دهیم تا در شهرنشینی و حکمرانی مدنی جدید قرآن از مردم دور شود و دارالقرآن‌ها می‌تواند پایگاه فرهنگی محله تبدیل شود مانند مدارس که در سند تحول باید به کانون تربیتی محله تبدیل شود.

۱۰۸ هزار مربی پرورشی در آموزش و پرورش موردنیاز است

همچنین اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم گفت: مسائل پرورشی و تربیتی بسیار مهم است و باید برای کار تربیتی تحقیق کنیم، مخاطبمان را بشناسیم و به آن‌ها توجه کنیم و صحبت‌های نوجوانان و جوانان را بشنویم.

وی توجه به ارتقای توانمندی نیروی انسانی و تربیت مربی متخصص را از مهم‌ترین اولویت های معاونت پرورشی دانست و اظهار داشت: در مجموع ۱۰۸ هزار مربی پرورشی موردنیاز آموزش و پرورش است که اکنون ۴۸ هزار مربی پرورشی مشغول کار هستند و ۶۰ هزار مربی پرورشی کمبود داریم. این در حالی است که ۲۵ هزار مربی پرورشی معادل نزدیک به۵۰ درصد بالای۲۰ سال سابقه کار دارند و هفت هزار نفر از آن‌ها امسال بازنشسته می‌شوند.

باقرزاده با بیان اینکه ۴۸ هزار نیروی فعلی پرورشی سنجش اثربخشی نشده‌اند، اضافه کرد: امسال فقط۵۰۰ نیروی پرورشی اضافه شد که بسیار تعداد کمی محسوب می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به فعالیت یک تا سه ساعت در هفته روحانیان در کمک به معاونان پرورشی گفت: این مقدار بیشتر به برگزاری نمازهای جماعت اختصاص می‌یابد و تأثیر چندانی بر روند ما ندارد و کمبودهای فعلی را پوشش نمی‌دهد.

باقرزاده ادامه داد: اگر قرار است سر سفره قرآن بنشینیم، باید برای این کار نوجوان و مخاطب را آماده کنیم و از تبلیغ فرد به فرد غافل نشویم.

وی با بیان اینکه مشکلات بیان شده توسط مدیران مراکز دارالقرآن و دیگر مربیان تربیتی و پرورشی پیگیری می‌شود از همه فعالان حوزه پرورشی خواست تا نسبت به طهارت ظاهری و باطنی برای آموزش قرآن کریم و تربیت نوجوانان توجه ویژه داشته باشند.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false