×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۶ آذر - ۱۴۰۳  
false
true
حاشیه‌های روز سوم فیلم فجر| شبِ تشویق ژاله صامتی و مصطفی زمانی، روز اعتراض به پوراحمد/ صدای گریه یک زن، همه را به طبقه منفی یک کشاند!

خبرگزاری چغادک نیوز به نقل از خبر گزاری تسنیم – علیرضا رحیم‌ بصیری

روز سوم جشنواره مثل روز دوم، پرفشار بود و با اکران ۳ فیلم سینمایی «پرونده باز است»، «سرهنگ ثریا» و «عطرآلود» دنبال شد، علاوه بر این، مجتبی امینی هم برای نخستین بار در طول برگزاری جشنواره (به‌جز نشست خبری) مقابل رسانه‌ها ایستاد و در جمع آنان به سؤالات پاسخ داد. او به‌همراه مسعود نقاش‌زاده برای افتتاح نمایشگاهی از پوسترهای چهل دوره قبلی جشنواره به پردیس ملت آمده بود.

* یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که از امینی پرسیده شد، درباره انصراف تعدادی از فیلم‌های بخش بین‌الملل از حضور در جشنواره بود که او هم این‌چنین پاسخ داد:‌

“در همه دنیا پروتکل‌های بین‌المللی جشنواره این است که با پخش‌کننده قرارداد می‌بندد و متولی ارائه فیلم آنها هستند، در جشنواره فیلم فجر هم پخش کننده‌ها ارائه‌دهنده فیلم‌ها هستند و تمام امور مربوط به فیلم از تفاهم، رایت و هزینه‌های مربوطه با آنها انجام می‌شود، امسال هم همین اتفاق افتاده است و کارها با کیفیت بالا به جشنواره آمده‌اند، این‌که کسی در نقطه‌ای از جهان بگوید “چرا فیلم من در فلان جشنواره است؟”، از نظر ادبیات حرفه‌ای و حقوقی تعریف‌شده نیست، فیلمی که در جشنواره شرکت می‌کند و فرم پر می‌کند و حق رایت را پرداخت می‌کند نمی‌تواند از انصراف حرف بزند.”

هجمه به پوراحمد برای دوری از رسانه‌ها

در این گزارش سری هم به دیگر حاشیه‌ها می‌زنیم؛ اولین فیلمی که در روز سوم به نمایش درآمد، جدیدترین ساخته کیومرث پوراحمد با عنوان «پرونده باز است» بود.

* برخی صحنه‌های عجیب و غریب در این فیلم، واکنش‌های همراه با خنده و طعنه اهالی رسانه و منتقدان را در سالن اکران فیلم به‌همراه داشت.

* کیومرث پوراحمد هم ترجیح داد که در نشست خبری فیلمش حضور پیدا نکند؛ اما علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده پرونده باز است، درباره عدم حضور این کارگردان چنین گفت:‌ “آقای پوراحمد پیشکسوت سینماست اما دوست نداشت که بیاید و من هم فقط یک‌بار به او گفتم و اصرار نکردم.”

* بخش مهمی از نشست خبری این فیلم اختصاص به اعتراض خبرنگاران به عوامل تولید این فیلم سینمایی مبنی بر ارائه بازنمایی غلط از شغل خبرنگاری اختصاص داشت، قائم‌مقامی دراین‌باره گفت: “سال ۱۳۹۰ رسانه‌ها به‌گونه دیگری بودند و مثل الآن نبودند اما تحقیقی که ما کردیم به همین موضوع رسیدیم.”

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , فیلم , سینما , سینمای ایران ,

* در همین‌جا بود که صحبت از کیومرث پوراحمد نیز به میان آمد و یکی از حرف‌های علی قائم‌مقامی اعتراض خبرنگاران را به‌همراه داشت؛ او در واکنش به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا پوراحمد تجربه کار رسانه‌ای داشته است یا خیر، گفت: خیر، ایشان چنین تجربه‌ای نداشته است.‌ آقای پوراحمد خیلی اهل فضای مجازی نیست و رسانه‌ها را نمی‌خواند.

همین سخنان کافی بود تا عده‌ای از اهالی رسانه به پوراحمد اعتراض کنند. آنان معتقد بودند؛ وقتی کسی ارتباطی با رسانه‌ها ندارد، چگونه از دغدغه‌های مردم باخبر شده است و فیلمسازی می‌کند؟!

یک ادعای حقوقی و پرونده جنجالی

* شادی مختاری که به‌دلیل شغل قبلی او یعنی خبرنگاری در یکی از رسانه‌ها، مورد شناخت تعدادی از اهالی رسانه است، درباره تکرار نقش خبرنگاری که پیشتر هم در یکی از سریال‌ها آن را بازی کرده بود، گفت: “اتفاقی است، البته من ۷‌ـ۸ سال پیش روزنامه‌نگار بودم اما تکرار این نقش تعمدی نبوده است. شاید اگر به‌جز آقای پوراحمد کارگردان دیگری بود می‌گفتم کلیشه است و این نقش را بازی نمی‌کردم اما سعی کردم متفاوت باشم.”

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , فیلم , سینما , سینمای ایران ,

* یکی دیگر از حاشیه‌های مهم نشست خبری فیلم سینمایی “پرونده باز است”، به ادعاهایی مبنی بر وجود برخی اشکالات حقوقی در این فیلم اختصاص داشت، یکی از خبرنگاران اشکالات حقوقی در فیلم را یادآوری کرد و تهیه‌کننده نیز اشاره کرد که مرکز رسانه‌های قوه قضاییه این فیلم را دیده و تأیید داده است.

* یکی دیگر از خبرنگاران نیز ادعا کرد که این فیلم داستان واقعی یکی از پرونده‌های جنجالی بین سال‌های ۸۸ تا ۹۰ است؛ او هم‌چنین ادعا کرد که در آن سال‌ها عده‌ای از هنرمندان برای پول دیه از مردم پول جمع‌ کرده‌اند، اما تکلیف آن پول مشخص نشده است!

صدای گریه و شیون یک زن همه را به طبقه منفی یک کشاند!

* فیلم دوم یعنی سرهنگ ثریا نیز کم‌حاشیه نبود؛ صدای شیون و گریه یک زن در سالن ۹ و ۱۰ بلافاصله پس از پایان فیلم، همه خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران را سراسیمه به طبقه منفی یک رساند تا دلیل این گریه با صدای بلند را جویا شوند؛ صدای شاترهای دوربین‌ها بالا گرفت و میکروفون‌ها به‌سمت مادری رفت که ژاله صامتی به‌جای او نقش‌آفرینی کرده بود؛ ثریا عبداللهی، مادر امیراصلان حسن‌زاده!

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , فیلم , سینما , سینمای ایران ,

* این مادر به‌همراه چند نفر دیگر از پدر و مادرهایی که فرزندانشان در اسارت سازمان منافقین‌اند، در نشست خبری حضور پیدا کردند. در بخشی از این نشست، از ثریا عبداللهی دعوت شد روی صحنه بیاید و او مورد تشویق خبرنگاران حاضر در نشست خبری قرار گرفت. لیلی عاج، این مادران را این‌گونه توصیف کرد: “ما امروز میزبان خانواده‌هایی هستیم که وقتی فیلم را می‌دیدند چشمانشان‌ بارها و بارها تر می‌شد، امروز خانمی در جمع ماست که ۴۰ سال است فرزندش اسیر فرقه رجوی است.”

ژاله صامتی نیامد و تشویق شد

* عدم حضور ژاله صامتی در نشست خبری که با بازی درخشان خود گوشه‌ای از داغ این مادران را به تصویر کشیده بود، یکی از سؤالات نشست خبری این فیلم بود. جلیل شعبانی تهیه‌کننده “سرهنگ ثریا” درباره عدم حضور صامتی در نشست گفت: “خانم صامتی سر صحنه تصویربرداری فیلم دیگری بودند و گفتند که اگر وقت اجازه بدهد به این نشست می‌آید اما چون لوکیشن کار کرج است احتمالاً نمی‌رسد. نکته‌ای که درباره خانم صامتی باید بگویم این است که ایشان از جان و دل برای این کار مایه گذاشتند. در شرایط سخت و باد و باران ایستاد و کار کرد، گاهی اوقات خود من داخل ماشین می‌رفتم و بخاری را روشن می‌کردم اما ایشان در صحنه می‌ایستاد و باز هم تمرین می‌کرد.”

این سخنان جلیل شعبانی باعث شد تعدادی از خبرنگاران حاضر در نشست، ژاله صامتی را تشویق کنند.

* عاج هم توضیحاتی درباره انتخاب ژاله صامتی برای فیلمش داد و گفت: “صامتی اولین و آخرین انتخاب من بود، دنبال یک مادر ایرانی می‌گشتم که وقتی راه می‌رود احساس یک مادر ایرانی را داشته باشیم.‌ او بسیار همدل بود؛  نه‌تنها یک بازیگر درجه‌یک است، بلکه انسان فوق‌العاده‌ای است.”

تشویق مصطفی زمانی در شبی که به فجر آمد

* فیلم سینمایی “عطرآلود” به‌کارگردانی هادی مقدم‌دوست پایان‌بخش روز سوم بود. مهم‌ترین خبر این جلسه، حضور مصطفی زمانی بازیگر نقش اول این فیلم در نشست خبری بود. در شرایطی که تعدادی از بازیگران جشنواره را تحریم‌ کرده‌اند، مصطفی زمانی به نشست خبری آمد و با حوصله پاسخ همه سؤالات خبرنگاران را داد، ورود او به سالن با تشویق تعدادی از اهالی رسانه همراه بود.

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , فیلم , سینما , سینمای ایران ,

* مصطفی زمانی سخنانش را با عبارت‌هایی صریح آغاز کرد و گفت: “به همه خانواده‌هایی که در ماه‌های اخیر فرزندان خود را به هر دلیلی از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویم.”

او همچنین گفت: “برخی قوانین در ارشاد باید بازبینی شود، چون فیلمنامه‌هایی که می‌خوانیم دور از واقعیت شده است و معادلش را پیدا نمی‌کنیم. دسترسی مردم به فیلم‌های جهان زیاد است و باورپذیری نقش‌هایی که بازی می‌کنیم، در این فضا سخت است. در فرهنگ خودمان این فیلم‌ها باورپذیر است و من انرژی‌ام را روی این فیلم‌ها گذاشتم.”

* در این نشست خبری باز هم یادی از بازی مصطفی زمانی در نقش حضرت یوسف به میان آمد، زمانی گفت: “من بیست و چند سالم بود که برای «یوسف پیامبر» رفتم و از همان موقع می‌دانستم سر هر کاری بروم انگار در یک زمین بازنده وارد شدم، چون سریال «یوسف پیامبر» کار بزرگی بود، اما برای من یاد گرفتن مهم است.

یک مشاجره کوچک و توزیع عطر!

* البته روز سوم حاشیه‌های دیگری هم داشت که مرور آنها بد نیست، مثلاً در نشست خبری فیلم «سرهنگ ثریا» تعدادی از عکاسان به یکی دو نفر از خبرنگاران معترض بودند که چرا در جایگاه وسط که کاملاً مشرف به میز نشست خبری است، نشستند و آنها مجبور می‌شوند که به دو یال کناری بروند و عملاً نتوانند تصاویر خوبی بگیرند، همین موضوع مشاجره چنددقیقه‌ای این افراد را به‌همراه داشت که در نهایت ختم به خیر شد!

* علاوه براین، عوامل تولید فیلم سینمایی “عطرآلود” در اقدامی خلاقانه قبل از آغاز فیلم به هر یک از تماشاگران یک تکه کاغذ عطرآلودشده می‌دانند تا مخاطبان پیش از حضور در سالن سینمایی به‌نوعی با حال‌وهوای فیلم بیشتر آشنا بشوند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false