true
به گزارش چغادک نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، به دنبال وقوع جنگ روسیه و اوکراین و وضع تحریمها و محدودیتهای اروپا علیه این کشور، بسیاری از گردشگران روسیه که سالیانه تعداد قابل توجهی از انها به نقاط مختلف از جمله اروپا سفر میکرند، به منطقه خاورمیانه جذب شدند.
بر اساس آمارهای رسمی بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ترکیه با استفاده بهینه و مناسب از این فرصت طلایی بسیاری از گردشگران روستبار را در سایه غیبت کشورهای اروپایی به کشورشان جذب کرده و علاوه بر کسب منابع مالی باعث توسعه صنعت گردشگری خود شدهاند.
در این میان اما به نظر میرسد مسئولان و سیاستگذران ایرانی در استفاده از این فرصت صرفاً به دیدارها و رایزنیهای دیپلماتیک دوجانبه با مقامات روسی در سطح دولتی و حاکمیتی اکتفا کردهاند! در حالیکه عنصر تأثیرگذار برای توسعه مناسبات گردشگری با هر کشوری که منجر به بازاریابی و شناخت یک کشور به عنوان مقصد هدف گردشگران کشور مبدأ میشود، بخش خصوصی فعال و تقویت آن در زمینه گردشگری است.
در حقیقت میتوان گفت که ایران در روسیه به عنوان مقصد گردشگری شناخته نشده است و گردشگران و بخش خصوصی این کشور با داشتههای ایران در زمینههای مختلف آشنا نیستند. با این حال تعلل و بیمیلی مقامات روسی برای انجام تبادلات گردشگری با ایران را میتوان از موضوع لغو روادید میان دو کشور استنباط کرد که هنوز بعد از گذشت یک سال از طرح این موضوع، از احتمال تحقق این خواسته سخن گفته میشود.
بر همین اساس و به جهت آشنایی و تنویر هرچه بیشتر ابعاد مختلف این امر، محسن حاجی سعید؛ رئیس کانون راهنمایان گردشگری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم از چرایی عدم استقبال گردشگران روسی از ایران و شکل نگرفتن جریان سفر بین دو کشور توضیح داد و بر شناخت الزامات لازم برای توسعه مناسبات گردشگری با روسیه تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط ناشی از وضع محدودیت بر اتباع روس برای انجام سفر به کشورهای اروپایی و روی آوردن به کشورهای خاورمیانه شاهد رونق نسبی در ورود گردشگران روسی به ایران هستیم، گفت: اما با این وجود با توجه به اینکه در نهایت چیزی بین ۵ تا ۱۰ اتوبوس از توریستهای روسی به ایران جذب شدهاند، چندان اقدام درخور و سازندهای به وقوع نپیوسته است چرا که هماکنون و در همین شرایط فعلی کشوری همچون ترکیه تعداد گردشگران زیادی از روسیه را جذب میکند که به هیچ عنوان از نظر آماری قابل قیاس با تعداد گردشگران جذب شده به کشورمان نیستند.
رئیس کانون راهنمایان گردشگری با اشاره به سفری که ظرف چند روز گذشته به کشور ترکیه انجام داده بود، بیان کرد: علیرغم وقوع دو زلزله مهیب در این کشور و قرارگیری این کشور در فصل “لوسیزن” کماکان انبوهی از گردشگران روسی در خیابانهای این کشور دیده میشدند! در حالیکه استقبال توریستهای روسی از ایران به هیچ عنوان چشمگیر و قابل مقایسه با آنچه در ترکیه رخ داده نیست.
کارنامه ما در معرفی ایران در سطح جوامع بینالمللی نزدیک صفر
این فعال بخش خصوصی گردشگری با بیان اینکه همواره در طول ادوار گذشته دستگاههای مسئول در معرفی همهجانبه ظرفیتها و پتانسیلهای گردشگری ایران در سطح جوامع بینالمللی اهمال و کمکاری کردهاند، به گونهای که اساساً بسیاری از کشورها، هیچ شناخت و دیدی نسبت به ایران ندارند، تصریح کرد: متأسفانه در سایه همین تعلل و غفلت، شرایطی فراهم شده تا فرصت سیاهنمایی و وارونهگویی از ایران واقعی به بهترین نحو ممکن برای کشورهای معاند غربی فراهم شود و این در حالی است که آنچه که مردم دنیا از ایران شناخت دارند، کاملاً مغایر با واقعیات جوامع کشورمان است.
حاجی سعید راهحل صحیح برای برونرفت از این مشکل را تبیین پروژههایی تحت عنوان پروژههای “مبارزه با ایران هراسی” در سطح کلان و با اختصاص بودجه و منابع مالی مشخص دانست و اظهار کرد: در همین راستا لازم است که وزارت میراث فرهنگی ضمن انجام رسالت اصلی خود که همان نظارت و ارزیابی امور مربوطه است، با تخصیص بودجههای لازم به بخش خصوصی، امر معرفی همهجانبه ایران در جوامع هدف را به صورت کامل به این بخش واگذار کند.
وی ادامه داد: متأسفانه در طول سالیان گذشته شاهد این موضوع بودیم که در صنعت گردشگری وزارت میراث فرهنگی اقدام به تصدیگری کرده و امور اجرایی را بر عهده گرفته که حضور و مدیریت صفر تا صدی دولت در نمایشگاههای بینالمللی مصداق بارز همین عارضه است البته قطعاً بخش خصوصی نیز در این میان و در جریان نمایشگاهها مشارکت پررنگی دارد اما در حقیقت در رأس تمام امور اجرایی، وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است.
به دنبال جذب گردشگر از کشورهای دوست و موافق باشیم
رئیس کانون راهنمایان گردشگری، پاشنه آشیل صنعت گردشگری و کسادی بخش گردشگری خارجی در ایران را ناشی از عدم شناخت بازارهای هدف نسبت به ایران و جاذبههای متعدد گردشگری آن دانست و عنوان کرد: در طول سالیان گذشته هیچگونه اقدامی در راستای تبلیغ و معرفی ظرفیتهای متعدد گردشگری ایران در شبکههای پرمخاطب بینالمللی صورت نگرفته، در حالیکه این اقدام میتوانست به نوبه خود بسیار مؤثر و تأثیرگذار باشد اما در سایه غفلت نهادهای ذیربط با بهانههایی همچون معاند بودن این شبکهها، این فرصت نیز از دست رفت و شاهد تحقق آن نبودیم.
این فعال بخش خصوصی گردشگری با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید الزاماً به عنوان بازوی توانمند دولت و با اتکا به مهارت و تجربه خود در این عرصه، کشورهای موافق و دوست از جمله چین و روسیه را به عنوان بازارهای هدف جدید انتخاب کند و شروع به تبلیغ و معرفی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل گردشگری ایران کند، افزود: علاوه بر این موضوع باید ضمن تمرکززدایی از بازارهای سنتی گردشگری ایران که در آن دفاتر و آژانسهای ایرانی، عهدهدار انجام این وظیفه هستند، سعی کنیم تا دایره انتخاب کشورهای هدف وسیع شود و از این طریق، گردشگران بیشتری برای سفر به کشورمان ترغیب و جذب شود.
حاجی سعید توضیح داد: خوشبختانه مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا در بودجه سال ۱۴۰۲ ردیفی مخصوص و مجزا به جهت انجام پروژه مبارزه ایرانهراسی در سطح جوامع بینالمللی تخصیص داده شود که امیدواریم روند و نحوه توزیع اعتبارات مصوب این پروژه بهگونهای باشد که در پایان سال ۱۴۰۲ شاهد تحقق اقدامی مثمرثمر و ملموس در راستا معرفی ایران واقعی در سطح جهان باشیم.
وی تحقق این امر را مستلزم بهکارگیری و دعوت از هنرمندان، افراد تأثیرگذار و علیالخصوص بخش خصوصی در این مسیر دانست و تأکید کرد: به نظر میرسد میتوان با دعوت از این افراد و تعریف و اجرای سناریوهای مدنظر آنان و همچنین پرهیز از دخالت مستقیم دولت، گامی مؤثر در راستای تصحیح چهره دروغ و مخدوشی که از ایران معرفی شده، برداشت.
۱۰ درصد از گردشگران روسی را میتوانیم جذب کنیم
رئیس کانون راهنمایان گردشگری علت دیگر عدم استقبال گردشگران روسی از ایران را وجود برخی از آداب خاص غذایی و نوشیدنی آنان و عدم امکان ترتیب اثر به آن در ایران به علت مغایرت با قوانین اسلامی موجود در کشورمان عنوان کرد و گفت: از آنجاییکه راهنمایان گردشگری همواره در طول سفر همراه توریستهای خارجی هستند و از نزدیک با خورده فرهنگ و آداب رفتاری آنان آشنایی دارد، بر این موضوع تأکید دارند که لزوم ترک این آداب در طول چند روز سفر به ایران برای اغلب توریستها ناممکن و ناخوشایند است؛ بنابراین ایران را به عنوان مقصد اصلی خود جهت تفریح و گردشگری انتخاب نمیکنند.
این فعال بخش خصوصی گردشگری خاطرنشان کرد: با وجود تمامی این شرایط و با توجه به محدودیتهای وضع شده برای گردشگران روسی به واسطه اعمال تحریمهای پروازی و عدم امکان سفر به کشورهای اروپایی، حدود ۱۰ درصد از جامعه گردشگران روسی که به جاذبههای فرهنگی و تاریخی علاقهمند هستند وارد ایران خواهند شد.
false
true
false
true