به گزارش چغادکک نیوز، غلامرضا رضایی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس تبصره ۳ ماده پنج قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، متخلفان از رعایت این ماده حسب مورد به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه پنج تا هشت، انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام یا محرومیت از انتصاب به پستهای حساس و مدیریتی یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم میشوند.
وی خاطرنشان کرد: در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که اسفند ۹۶ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد از نظر قانونی چیزی کم گذاشته نشده است در ماده پنج این قانون در فصل دوم که در رابطه با مناسب سازی و دسترس پذیری است است می گوید وزارتخانه های شهرسازی، کشور و شهرداریها موظفند حسب مورد نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری کلیه پایانه ها، ایستگاه ها، تاسیسات سامانه ها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری، دسترس پذیری سامانه های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی افراد دارای معلولیت اقدام کنند و باید بهره مندی از ناوگان های حمل و نقل عمومی برای افراد دارای معلولیت مهیا شود.
رایگان شدن حمل و نقل عمومی معلولان عملا اجرا نمیشود
رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی اظهارداشت: در تبصره یک ماده پنج قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفته است که شهرداری ها مکلفند جهت امکان تردد افراد دارای معلولیت شدید، سامانه های حمل و نقل ویژه افراد دارای معلولیت را با تجهیز ناوگان خودروهای مناسب سازی شده ایجاد کنند و تبصره ۲ نیز راجع به رایگان شدن حمل و نقل عمومی درون شهری و نیم بها شدن برون شهری است که عملا اجرا نمی شود.
رضایی فر ادامه داد: بند ۶ ماده ۱۰ آیین نامه ماده سه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مناسب سازی و دسترس پذیری کلیه پایانه ها، ایستگاه ها، تاسیسات سامانه ها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری را جزو وظایف شهرداری ها و دهیاری ها عنوان می کند بنابراین از نظر قانونی مشکل نداریم حتی مواردی برای برخورد قانونی و تعزیراتی هم دارد.
تبصره ۲ به رایگان شدن حمل و نقل عمومی درون شهری و نیم بها شدن برون شهری اشاره می کند که عملا اجرا نمی شود.وی تصریح کرد: حدود چند سال از تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گذشته و اهمیتی که بایسته و شایسته بوده به آن داده نشده است. باید اذعان کرد طی دو سال اخیر حرکت خوبی شده و برای اجرای قانون معاون اول رئیس جمهور شخصا در یک سال اخیر سه جلسه گذاشته و هفت جلسه هم در زمینه اجرای قانون معاونین او گذاشته اند که یکی از مواردی که دارد پیگیری می شود مناسب سازی است.
تمام دستگاهها موظف به پاسخگویی در حوزه مناسبسازی به سازمان بازرسی هستند
رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی اظهار داشت: نکته دیگر دستور رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی کل کشور برای پیگیری اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است که سازمان بازرسی کل کشور از سال گذشته تاکنون تمام دستگاه ها را به پاسخگویی واداشته که گزارش دهند.
رضایی فر با بیان اینکه این امر باعث اقداماتی در بسیاری از دستگاه ها و وزارتخانه ها شده است، افزود: به عنوان مثال سال گذشته قرارداد مناسب سازی ۴۵۰۰ اتوبوس درون شهری منقعد شده و قرار است تا هشت هزار دستگاه اتوبوس، این قرارداد ادامه پیدا کند و تا کنون ۹۰۰ اتوبوس مناسب سازی شده تحویل ناوگان اتوبوسرانی شده است.
۵۲ ایستگاه مترو تهران مناسب سازی شده است اما برای افراد دارای معلولیت کارآیی ندارد چراکه تا همه ایستگاه ها مناسب سازی نشوند قابل استفاده برای معلولان نیستوی اضافه کرد: همکاران در وزارت کشور گفته اند قرار بر این است دیگر هیچ اتوبوس درون شهری وارد ناوگان حمل و نقل نشود مگر اینکه مناسب سازی شده باشد. اکنون قرار داد ۲ هزار مینی بوس برای مناسب سازی در حال انعقاد است و قرارداد پنج هزار ون مناسب سازی شده بسته شده که ۱۳۰۰ ون مناسب سازی و آماده شده و به زودی برای حمل و نقل درون شهری توزیع می شود.
اقدامات مناسبسازی زمانبر است
رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی با اشاره به زمان بر بودن این اقدامات گفت: این اقدامات ممکن است چند سال طول بکشد تا نیازها برطرف شود و کارهایی لازم است به موازات اینها انجام شود. مثلا همانطور که اتوبوس های مناسب سازی می شود باید ایستگاه ها متناسب با اتوبوس ها مناسب سازی شود تا معلولان بتوانند استفاده کنند. مثلا ایستگاه ها رمپ داشته باشند و کف اتوبوس ها پایین و جایگاه ویژه معلولان ویلچری و نابینایان و علائم مربوطه را دارا باشد.
رضایی فر افزود: یکی از وسایل حمل و نقل درون شهری، مترو در شهرهای بزرگ است که اکنون ۱۴۱ ایستگاه مترو در تهران داریم که ۵۲ ایستگاه مناسب سازی شده است اما برای افراد دارای معلولیت کارآیی ندارد چراکه تا همه ایستگاه ها مناسب سازی نشوند قابل استفاده برای معلولان نیست چون اگر بخواهند در ایستگاهی پیاده شوند که مناسب سازی نشده باشد قابلیت استفاده ندارد بنابراین باید به اقدامات سرعت بیشتری داده شود تا تمام ایستگاه ها مناسب سازی گردد.
وی تاکید کرد: در یک سال اخیر تحرکات امیدبخشی انجام شده اما حجم نیاز بیشتر از این اقدامات است و نیازمند این است سرعت بیشتری بگیرد.
انتهای پیام/