true
به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم ، ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲ روزی که در تاریخ حملونقل پایتخت ثبت خواهد شد. در نخستین روزهای سفر شهردار تهران به چین که بهعنوان نماینده ایران در دهمین دوره اجلاس «کمربند و جاده» حاضر شده بود با انعقاد چندین قرارداد و انجام چند تفاهم بین شهرداری تهران و شرکتهای چینی دستاوردهای بیسابقهای را برای توسعه ناوگان عمومی تهران رقم زد.
نکته حائز اهمیت این است که این قراردادها در حاشیه این اجلاس و با حضور مقامات ۱۳۰ کشور دنیا در شهر پکن ثبت و به امضا رسید. در حالی این سفر زمینهساز همکاری و تعامل شهرداری پکن و شهرداری تهران محسوب میشود که موجب بهرهمندی پایتخت از ظرفیت حملونقلی کشور میزبان شده و چشمانتظاری شهروندان برای امضای قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن که از ۷ سال پیش روی زمینمانده بود به پایان میرسد.
اعلام خبر برنده شدن مناقصه ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران در سال ۱۳۹۶ از سوی محمدعلی افشانی؛ معاون عمرانی وزیر کشور که ماهها بعد شهردار تهران هم شد مطرح و اذهان عمومی را درگیر کرد.
به گفته افشانی، در قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو، ۵۶ دستگاه آن بهصورت کامل وارد میشود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. وعدهای خام که پیروز حناچی؛ شهردار سابق تهران نیز بر آن تأکید میکند و در بهمن ۱۳۹۹ میگوید: خرید ۶۳۰ واگن مترو بهصورت CKD از کشور چین در دستور کار شهرداری قرارگرفته است اما این وعدهها تا قبل از سفر زاکانی به چین هیچگاه به نتیجه نرسید.
قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای مترو تهران را میتوان مهمترین دستاورد و گام روبهجلو شهردار تهران در تعامل با چین دانست که البته با افزودن ۲۵ درصدی به متمم قرارداد و افزایش تعداد واگنها از ۶۳۰ به ۷۹۱ دستگاه واگن برگ برندهای دیگر در کارنامه شهردار محسوب میشود.
البته شهردار تهران در گزارشی که از مذاکرات هیئت ایرانی در چین ارائه داده است، از برداشتن یک گام بلندتر برای پایتخت خبر داد و عنوان کرد: در مرحله دوم نیز برای ۲۵۹ واگن دیگر با طرف چینی، تفاهم کلی صورت پذیرفت و به اینترتیب میتوان امیدوار بود که قدرالسهم تهران بر اساس آنچه در برنامه ششم مقررشده بود یعنی ۱۰۵۰ دستگاه واگن قطار تکمیل شود (بر اساس قانون قرار بود ۱۰۵۰ دستگاه از ۲۰۰۰ دستگاه واگنی که در برنامه ششم توسعه مصوب شده، سهم تهران باشد).
بیشتر بخوانید
سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران که در سفر به پکن حضور داشته در خصوص دستاوردهای این سفر میگوید: در این سفر بازدیدهای تخصصی، انعقاد قرارداد و امضای تفاهمنامههایی داشتیم که در نوع خود برای پایتخت اثربخش است.
وی با اشاره به قرارداد خرید ۷۹۱ دستگاه واگن مترو ادامه میدهد: قرارداد اصلی ۶۳۰ واگن بود. با مذاکراتی که پیش از حضور در چین و در جلسات حضوری انجام شد، ۲۵درصد به آن اضافه شد. ما در تهران زیرساختهای خیلی خوبی در حوزه ریلی داریم، اما سرفاصلهها برای مردم مطلوب نیست. در برخی از خطوط ۱۵ دقیقه زمان رسیدن قطارها بود. این خرید میتواند یک خدمت مؤثر در حوزه مترو باشد.
تشکری هاشمی با اشاره به این نکته که برای تأمین این واگنها هزینه ارزی قابلتوجهی با مشارکت دولت در نظر گرفته شده، تأکید میکند: در چین مذاکرات مفصل بود؛ بهویژه در خصوص زمانبندی تحویل واگنها صحبتهای فراوانی انجام شد. علیرغم اینکه طرف چینی میخواست از ۲۳ ماه آینده تحویل واگنها را شروع کند، با جدیت هیئت ایرانی این زمان به حدود یک سال کاهش داده شد.
عضو شورای شهر تهران به یک نمونه از تفاهمنامههای صورت گرفته اشاره و اظهار میکند: یکی از این تفاهمات، تفاهم اولیه برای تأمین ۲۵۹ واگن دیگر برای متروی تهران است. به این ترتیب تعداد واگنهای خریداری شده به ۱۰۵۰ عدد خواهد رسید. همینطور تفاهمنامهای برای ساخت خط ۸ مترو با یکی از شرکتهای چینی به امضا رسید که با پیگیریهایی که در ایران انجام خواهیم داد، امیدوارم بتوانیم ساخت این خط را نهایی کنیم.
محسن هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران هم با تأکید بر اینکه موضوع کاهش زمان تحویل واگنها در مذاکرات شهردار مورد توجه قرار گرفته یادآور میشود: طرف چینی تعهد داده است که زمان تحویل واگنها را که بنا بود طبق قرارداد ۲۳ ماه دیگر باشد، به حدود یک سال کاهش داد، بنابراین از اواخر سال آینده میتوانیم شاهد اولین سری قطارهای جدید باشیم.
علاوه بر این هرمزی، از تشکیل یک کارگروه مشترک میان شهرداری تهران و شرکای چینی برای پیشبرد برنامه تشکیل شود در هفته آتی خبر داد.
همچنین عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران، در خصوص قراردادهای صورت گرفته و دو برابر شدن ظرفیت واگنها، که منجر به افزایش مطلوبیت سفر با متروی تهران است، عنوان میکند: ارتقای میزان واگنها و بهتبع آن افزایش ظرفیت جابجایی مسافر مهمترین دستاورد این قرارداد است. ظرف ۵ سال آینده موجودی واگنهای متروی تهران، عملاً دو برابر خواهد شد. قرارداد ۱۱۳ دستگاهی با طرفهای داخلی نیز باعث خواهد شد تا از حداکثر توان ملی استفاده کرده و شاهد یک جهش فنّاوری در این راستا باشیم.
براساس این گزارش، ده سالی میشود که کلانشهر تهران در حوزه نوسازی و تأمین ناوگان عمومی در رخوت و خواب زمستانی به سر میبرد اما با مذاکرات و اقداماتی که در چند روز اخیر از سوی شهردار تهران صورت گرفته و منجر به خبرهای خوشی در این حوزه شده است میتوان امیدوار بود وضعیت حملونقل عمومی تهران و اوضاع ناوگان ریلی جهت خدمت به شهروندان روند صعودی به خود گیرد.
false
true
false
true