×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۵ آذر - ۱۴۰۳  
false
true
خسروپناه: سند تحول در علوم انسانی هنوز تدوین نشده است

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کمیسیون هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با محکوم کردن توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه، با اشاره به تحول در علوم انسانی اظهار کرد: در جلسه ۳۵۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۸ آئین‌نامه شورای تحول علوم انسانی مصوب شده است، این آئین‌نامه دارای ۸ ماده است که مهمترین ماده آن ماده سوم با عنوان وظایف و اختیارات است، در این زمینه ۱۰ وظیفه برای شورای تحول تعیین شده است.

وی ادامه داد: در ۱۴ سالی که از عمر این شورا می‌گذرد دو وظیفه اصلاح سرفصل‌های درسی و تألیف کتبی درسی بیشتر مورد توجه بوده است و انتظار فرهیختگان علوم انسانی این است که اقدامات بیشتری اجرایی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رئیس شورای تحول علوم انسانی معتقد است که باید پژوهشگاه تحول علوم انسانی ایجاد شود تا از طریق اعضای هیئت علمی که جذب این پژوهشگاه می‌شود موضوع تحول در علوم انسانی دنبال شود که این پیشنهاد مورد موافقت اعضای شورای عالی قرار نگرفته است. همچنین در دور پیشین وزارت علوم همکاری مناسبی برای دستیابی به تحول در علوم انسانی صورت نگرفت.

استاد خسروپناه ادامه داد: برای تحول در علوم انسانی باید ظرفیت‌های موجود در علوم انسانی شناسایی شوند، تعدادی زیادی جوان نخبه در علوم انسانی اسلامی فعال هستند که از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود، بنابراین لازم است ظرفیت‌شناسی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و حتی گروه‌های آموزشی صورت گیرد.

وی با تأکید بر تدوین راهبردها و سیاست‌ها در علوم انسانی گفت: متأسفانه تاکنون سند تحول در علوم انسانی تدوین نشده است، نقشه جامع علمی کشور نیز اشاراتی کوتاهی به علوم انسانی دارد بنابراین سیاست‌های علوم انسانی در کشور مشخص نشده است در این مسیر به جای مدیریت تحول در علوم انسانی باید حکمرانی تحول علوم انسانی را مدنظر داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راهبری تحول در علوم انسانی اضافه کرد: برای راهبری تحول در علوم انسانی باید تصدی‌گری را کنار گذاشت، چراکه اگر اموری نظیر اصلاح سرفصل‌ها، تألیف کتاب و تشکیل کارگروه‌های موضوعی برعهده شورای تحول علوم انسانی باشد دیگر امکان راهبری وجود نخواهد داشت.

خسروپناه همچنین خواستار شناسایی استادان و دانشجویان معتقد به تحول علوم انسانی شد و گفت: اگر ستادی از اساتید و دانشجویان متخصص در علوم انسانی اسلامی ایجاد شود امکان راهبری این افراد در دانشگاه‌ها وجود خواهد داشت.

وی بر ایجاد طرحی نو در علوم انسانی تأکید کرد و ادامه داد: برای تحول در علوم انسانی باید مأموریت مجلات، کتب درسی، رشته‌ها، دانشکده‌ها تغییر کنند، دانشکده‌های کنونی دانش‌محور هستند و موضوع‌محور نیستند، مثلا برخی دانشکده‌های حقوق و روانشناسی برنامه‌های دانشی خود را پیش می‌گیرند و توجهی به چالش‌هایی نظیر خانواده یا آسیب‌های اجتماعی ندارند، در حالی که اگر دانشکده‌های موضوع محور نظیر خانواده ایجاد شود حقوق و روانشناسی در این دانشکده با تأکید بر موضوع خانواده دنبال می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر رصد و راه‌سنجی سیاست‌ها عنوان کرد: برای حکمرانی تحول علوم انسانی باید راه‌سنجی و اثربخشی مستمر در دستور کار باشد چراکه علاوه بر نظارت بر اجرای سیاست‌ها باید اثربخشی آنها نیز بررسی شود و در صورتی که سیاستی اثربخش نبود اصلاحات لازم صورت گیرد.

خسروپناه با تأکید بر مدل حکمرانی ولایی و مردم‌سالاری در تحول علوم انسانی تأکید کرد: حکمرانی ولایی هرمی نیست چراکه ولی در رأس قرار نمی‌گیرد بلکه در مرکز است، بنابراین در مسیر حکمرانی تحول علوم انسانی باید از مشارکت حداکثری نخبگان استفاده شود. همچنین باید مأموریت‌ها چابک و مشخص تدوین شود تا دانشگاه‌ها توان اجرای آنها را داشته باشند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false