×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳  
false
true
پاسخی به شبهه رسانه های معاند: دین منهای عقل تولید کننده تفکرات افراطی و خوارج گونه است

به گزارش چغادک نیوز: میلاد رمضانی از فعالان رسانه ای  استان بوشهر در یادداشتی در پاسخ به شبهه افکنی رسانه های معاند پیرامون عقل و اطاعت از خداوند و شریعت نوشت: وظیفه عقل تمیز کردن (جداسازی) خوب و بد و مثبت از منفی می باشد، حتی دزدان و کلاهبرداران و  اختلاس کنندگان نیز از عقل استفاده می کنند؛ لذا عقل می گوید این کار به سود یا ضرر توست؛ ولی دین انسان را معنوی، اصالت دار، متعهد و مسئولیت پذیر می نماید و راه مثبت برای سعادت دنیا و آخرت را نشان  می دهد.

 

دین منهای عقل باعث عدم معرفت گردیده و تولید تفکر افراطی، خوارج گونه و وهابیت می نماید؛ لذا این دو کامل کننده و تعالی یکدیگر هستند و در روایات عقل را ستون خیمه دین معرفی نمودند و امام علی (علیه السلام) اصول دین (توحید، نبوت و معاد) را کاملا عقلائی دانسته است؛ چراکه دین؛ ایمان، تقوا، پاکدامنی و راستی را می آموزد.

 

دین می گوید حرمت و ادب را حفظ کن و سبب رشد و پرورش عشق، حب و محبت در درون سینه ها می گردد، دین فداکاری و ایثار را نسبت به یکدیگر می آموزد و خانواده را نسبت هم متعهد می سازد.

 

دین انسان را به ایستادگی و مقاومت دعوت و ترغیب نموده و بی تردید کناره گیری از معنویت سبب بروز تنش و بحران روحی، رفتاری و مسئولیتی می گردد.

 

اگر فردی دین و اخلاقیات نداشته باشد پایبندی به مسائل انسانی و خانوادگی نیز ندارد و اهداف زندگی کاملا مبنایی مادی گرایی می گردد و چون مسئولیت پذیری از بین رفته و از اخلاق و خداوند رویگردان شده و برای رقابت اقتصادی و مالی به هر ابزاری و شگردی(کلاهبرداری،دروغ،افترا،تهمت و…..) اقدام می نماید و نقش اصیل خود را در کانون خانواده مادری ، پدری و فرزندی را به تاریخ می سپارد.

 

از منظر اجتماعی انسان با مبنای لذت گرایی و اصالت سود منهای دین و اخلاق(آزادگی و فتوت) سبب ایجاد ناامنی، جرم، خشونت طلبی، تجاوزات، بزه کاری ها و انحرافات اجتماعی می گردد.

 

در حال حاضر اصالت سود(کسب منفعت فردی و اولویت آن بر منفعت عمومی و هر چیز دیگر) باعث روابط سرد و بی روح میان انسان ها گردیده است و نمونه بارز آن جوامع غربی و هر جامعه ای که از این نوع نگاه تقلید بی منطق و کورکورانه می نماید.

 

بر اساس اصالت سود روابط بین انسان ها فقط در منفعت شخصی خلاصه شده و تکالیف و وظایف اخلاقی، وجدانی و انسانی کمرنگ می گردد.

 

مشکلات زیست محیطی، روابط ناعادلانه، افزایش منکرات و فحشا، امراض و بیماری خشونت ها، ناامیدی، از هم گسستگی و خود کشی از آثار ویرانگر این نوع نگاه، یعنی عقلانیت بدون تقوا، دین داری و اخلاق است.

 

سوئد و سوئیس دو کشور مرفه اروپایی هستند که دارای آمار بالای خودکشی و افسردگی و تجاوزات می باشند، آلمان رتبه سوم  طلاق در اروپا و آمریکا از منظر بزه کاری و … سردمدار این تباهی است.

 

رفاه منهای آرامش( روحی و فکری) سبب بروز ناهنجاری در جامعه می گردد.

 

اگر در یک جامعه ایمان و اخلاق باشد ایستادگی و پایداری، انسان متربی (تربیت شده) افزایش می یابد و بزه کاری و گناه، پوچ گرایی و نا امیدی افول و  خودکشی، افسردگی و بی هویتی کمتر و کرامت انسانی بیشتر می گردد و بالعکس.

 

لازم به ذکر است؛ عقل تولید علم نموده و علم یک سلاح محسوب می گردد و دین قیامی برای اصلاح (امور مادی و معنوی) می باشد و لذا منظور از دین در قرآن کریم، اسلام عزیز است. زیرا مسیحیت و یهودیت و هر دین دیگری مولفه های اسلام را ندارند که این خود بحث مفصل می طلبد.

 

اگر سلاح(علم) در دستان انسانی غیر صالح(بی دین) قرار گیرد تولید فساد می نماید؛ بی تردید جنگ جهانی اول و دوم که میان جوامع غربی پدید آمد محصول استفاده از عقل خودبنیاد بدون اخلاق و دین بود.

 

کشتار انسان ها، جنایت های بین المللی، فساد های فردی، اجتماعی و حتی اعتراضات اقتصادی مردم اروپا و آمریکا در سال ۲۰۱۰ تاکنون، قیام مردم عرب علیه حکومت و پادشاهانشان در منطقه بیداری اسلامی و ظلم و جنایات اسرائیل کودک کش حاصل بکارگیری عقل خود بنیاد منهای دین و معرفت الهی بوده، هست و با نگاه اومانیستی ( انسان خودمحور و ارجحیت نفسانیت بر هر چیز) که داشتند، امورشان به بن بست و آشفتگی رسید.

 

البته شایان ذکر است؛ در غرب سه دوره شکاکیت پدید آمد و همه ارکان، حتی عقل را زیر سوال بردند و این نتیجه و ماحصل عقل خود بنیاد، بدون تکیه گاه الهی است؛ لذا عقل منهای دین و دین جدای از عقل ویرانی و خسارات مضر ایجاد می کند.

 

در نتیجه تنها راه ترمیم یک جامعه از هم گسیخته، بکارگیری (عقل و شریعت) در عرصه های مختلف فردی و اجتماعی است.

 

لذا؛ در هر جامعه ای که مسئولین و مردم دارای این دو مولفه(شریعت و عقل) باشند باعث پیشرفت و ترقی فزاینده آن گردیده و بی گمان تهی شدن جامعه از دینداری توامان با علم و تعقل سبب بروز هرگونه تنش، ناعدالتی، نابرابری و امراض روحی و فکری برای آن سرزمین می گردد.

false
true
false
true
  1. امیر حسين رمضانی

    خیلی بدرد نخوره

  2. امیر حسين رمضانی

    خوبه آفرین به نویسندش

  3. علی

    عالیه دم نویسنده گرم خیلی چیزا رو روشن کرده

  4. رضا

    عالیییییییییییییییییییی

  5. زهرا

    مطلب خیلی خوب و پرمغزی بود

  6. جمالی

    همچی رو برام روشن کرد

  7. عباس

    سلام واقعا باید امروزه شبهات رسانه ها را تبیین کرد زیرا رهبری فرموده باید روشنگری کرد مطالب و محتوا خوب بود.تشکر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false