×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳  
false
true
کلید پیروزی بر پشه آئدس سواد رسانه ای و آگاهی بخشی به مردم است

به گزارش چغادک نیوز:  فرخ قاسمیان – فرشید رضایی سرپرست دفتر سلامت وارتقای وزارت بهداشت در کارگاه آموزشی در جمع خبرنگاران و روابط عمومی های شبکه های بهداشت شهرستانهای مختلف استان بوشهر با تسلیت شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در خصوص اهم اقدامات پیشگیری از گسترش پشه آئدس را آموزش سواد رسانه ای و آگاهی بخشی به مردم دانست و اظهار داشت: در زمینه غلبه بر  پشه آئدس در استان بوشهر، مهمترین مسئله مهم و کلید پیروزی در کنترل پشه آئدس سواد رسانه ای آگاهی بخشی به مردم است و اینکه و لاستیک ها و زباله های رهاشده در محیط های زندگی هرچه زودتر قبل از بارندگی  جمع آوری شوند و همچنین صید پشه آئدس و کنترل بیماری ناشی از ناقل مهاجم زیستی در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد.

 

سرپرست دفتر سلامت و ارتقا وزارت بهداشت اظهارداشت:آئدس  پشه ای است که در دویست سال گذشته در دنیا شروع به گسترش کرد مخصوصا در پنجاه سال اخیر با گرم شدن کره زمین از مناطق استوایی کم کم به مناطق خنک تر و معتدل تر  رسید.به طوری که این پشه در کشورهای بالاتر از کشورمان، ترکیه و گرجستان و همسایه های آنها وجود دارد.

 

فرشید رضایی: در ادامه بیان داشت:ایران هم جزء آخرین کشورهایی است که این پشه را،در  خاک خود شناسایی می کند.

 

رضایی اظهارداشت: در ماههای اخیر در بعضی از سواحل شمالی و جنوبی کشورمان توانسته ایم این پشه را شناسایی کنیم .و فعلا در حال حاضر  این برای ما ،یک فرصت  است قبل از اینکه بیماریهای منتقل از این پشه بخواهد وارد کشور شد پشه را شناسایی کنیم.

 

وی در ادامه گفت: دستگاهها و سازمانهای مختلف به ویژه شهرداری ها، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور در ابعاد مختلف، این بیماری را می توانند باهمکاری‌ مردم پوشش دهند و جلوی تکثیر این پشه را بگیرند و سرعت گسترش آن را کاهش دهند.

 

سرپرست دفتر سلامت و ارتقا وزارت بهداشت اظهارداشت: آئدس پشه ای است که در دهه های گذشته در دنیا پخش شده است.و رسیدن  آن  به ایران موضوع غریبی نیست.

 

فرشید رضایی در ادامه اظهار داشت: در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم همکاری خوبی بین فرمانداران و مسئولین بهداشتی و سازمانهای دیگر آغاز شده است وضعیت نسبتا مناسبی دیده می شود.که روند همکاری مردم و مسئولین برای نامناسب کردن زیستگاه پشه موضوع مهمی است ونقش مردم در نامناسب سازی برای این پشه خیلی مهم است .چون پشه ها در خیابانها ومعابر تکثیر نخواهند کرد و محل تکثیر آنها در منازل و در گلدان ها در هر فضایی که یک شهروند برای آن فراهم کند می تواند باشد و تکثیر یابد.

 

رضایی بیان داشت: آگاهی بخشی. و ارتقاء سواد سلامت  جامعه و مردم میتواند باشد؛ اما  در زمینه مبارزه با پشه آئدس دو توصیه می شود یکی مسافرانی  که کشورهای آلوده ، مثل امارات، هندوستان، پاکستان، برزیل و کشورهایی که سابقه طولانی در بیماریهای منتقل از این پشه دارند سفر می کنند باید مواظب باشند مواردی رعایت کنند که در هنگام سفر مورد گزش پشه واقع نشوند.

 

اما اگر درسفر مبتلا به بیماری دانگ و بیماریهای منتقل از این پشه  شدند موقع برگشت  از سفر به پزشک یا مراکز پزشکی و بهداشتی مراجعه کنند و بیماری خود را اطلاع دهند و در دوره تب دار بیماری در منزل استراحت کنند که درمانش درمان ساده ای هست که در منزل استامینوفن و مایعات هست مگر در مواردی که بدن شخص بیمار پاسخگوی این ها نباشد که بایستی به پزشک مراجعه کند.

 

وی در ادامه گفت: توصیه دوم در مورد شهروندانی است که در سواحل جنوبی در استان بوشهر و هرمزگان زندگی می کنند، همکاری مردم با دولت در رعایت بهسازی محیط و بهتر کردن محیط شهری ،و در کنار آن نامناسب کردن محیط برای تکثیر این  پشه  می تواند به مبارزه با آن کمک بسیاری کند و شانس پیروزی را بیشتر میکند.

 

سرپرست دفتر سلامت و ارتقای وزارت بهداشت بیان داشت: بر اساس گزارشهای رسیده از چهار شهرستان در یکی از دو منطقه  در محله پشه شناسایی و صید شده است.

 

وی در ادامه گفت :در حال حاضر شدت گرما  مانع تکثیر پشه است ولی بارندگی های بزرگ می تواند کار را سخت کند .برای همین تا فرصت هست مردم در کنار دولت هرچه سریع تر به جمع آوری لاستیکهای بلا استفاده  درمعابر و ظروف رها شده در محیط بپردازند زیرا اینها مکانهای تکثیر پشه هستند و آب باران می تواند در آنها ذخیره و جمع شود و بارندگی بعدی می تواند وضعیت را به نفع پشه تغییر دهد و سرعت عمل در بین مردم و مسئولین می تواند این شانس را به تیم پزشکی بدهد که برنده شویم.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false