- 27 بهمن 1403
- اخبار استان
- کد خبر 131867
- ایمیل
- پرینت
true
true
true
false
false
true
true
true
سایز متن /
true

به گزارش چغادک نیوز: فرودگاه جم، پروژهای که بیش از یک دهه از آغاز آن میگذرد، هنوز در مرحلههای ابتدایی خود باقی مانده و علیرغم وعدههای مسئولان، تکمیل آن با سرعت مورد انتظار پیش نمیرود و در حالی که قرار بود تحول اقتصادی و رفاهی بزرگی را برای مردم این شهرستان به ارمغان آورد، سالهاست درگیر کاغذبازیها و بیتوجهیهای مسئولان شده است
اما علیرغم سفر رئیسجمهور به استان بوشهر و حضور وزیر مربوطه در شهرستان جم، روند کند این پروژه و بیتوجهی به مطالبات مردم همچنان ادامه دارد. سوال اینجاست که چرا با وجود این سطح از پیگیریها، اقدام مؤثری برای تسریع در اجرای این پروژه صورت نگرفته است؟
در این گزارش به بررسی ابعاد این پروژه، بودجه اختصاص یافته، ظرفیت پروازی و آخرین مرحله پیگیریها خواهیم پرداخت.
جزئیات پروژه فرودگاه جم
فرودگاه جم قرار است بهعنوان یک هاب حملونقل هوایی مهم در استان بوشهر، بهویژه برای توسعه گردشگری و حملونقل بار و مسافر در منطقه جنوب کشور عمل کند. طرح این فرودگاه از سالها پیش آغاز شده و همچنان بهدلیل موانع مختلف، در مرحله تکمیل باقی مانده است.
بودجه اختصاص یافته:
برای پروژه فرودگاه جم، در ابتدا بودجهای معادل ۵۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد که با توجه به پیشرفت کند پروژه، رقم بودجه بهمراتب بیشتر از این رقم نیاز است. در سالهای اخیر، مبلغی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافته است، اما عدم تخصیص بهموقع منابع و مشکلات مالی، باعث کندی روند اجرای پروژه شده است.
متراژ و ابعاد پروژه:
فرودگاه جم در مساحتی حدود ۲۵۰ هکتار در حال ساخت است. این پروژه شامل ساخت باند پروازی با طول ۳۵۰۰ متر، ترمینال مسافری، ساختمانهای فنی و اداری، پارکینگ و بخشهای پشتیبانی است. بهعلاوه، باند فرودگاهی این فرودگاه بهگونهای طراحی شده که امکان پذیرش هواپیماهای متوسط تا بزرگ را دارد.
امکانات فرودگاه:
پیشبینی شده که ترمینال فرودگاه جم ظرفیت پذیرش حدود ۵۰۰ هزار مسافر در سال را داشته باشد، طول باند فرودگاه جم ۳۵۰۰ متر خواهد بود که به این فرودگاه امکان پذیرش پروازهای داخلی و بینالمللی را میدهد، برای پارک خودروهای مسافران و پرسنل، فضای مناسبی در نظر گرفته شده، فرودگاه جم به امکانات حملونقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و کرایه خودرو مجهز خواهد بود و سیستمهای امنیتی و گمرکی مطابق با استانداردهای بینالمللی در این فرودگاه نصب خواهند شد.
طرح و چشمانداز:
هدف اصلی از ساخت فرودگاه جم، تسهیل دسترسی به منطقه برای مسافران، تقویت صنعت گردشگری و جذب سرمایهگذار است. این فرودگاه میتواند بهعنوان دروازهای برای توسعه اقتصادی استان بوشهر، بهویژه در بخشهای صنعت نفت، گاز و گردشگری عمل کند.
ظرفیت پروازی فرودگاه جم
ظرفیت پروازی فرودگاه جم در مرحله اولیه طراحی شده برای پذیرش ۴۰۰۰ پرواز داخلی و بینالمللی در سال است. این ظرفیت در صورت گسترش و تکمیل امکانات فرودگاهی قابل افزایش خواهد بود، پیشبینی میشود در بلندمدت، این فرودگاه قادر به پذیرش ۱ میلیون مسافر در سال باشد.
آخرین مرحله پیگیریها
آخرین گزارشهای دریافتی از منابع آگاه حاکی از آن است که پروژه در حال حاضر در مرحله ساخت باند پروازی و آمادهسازی فضای ترمینال قرار دارد، برخی موانع نظیر تأخیر در تخصیص زمین، مشکلات در هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و کمبود بودجه از جمله عوامل اصلی تأخیر در روند ساخت بوده است.
نظارت و پیگیریهای قضائی:
با توجه به گزارشهای متعددی که بهویژه از طرف مردم منطقه مطرح شده، رئیس کل دادگستری استان بوشهر با ورود به موضوع، بارها دستور پیگیری آن را صادر کرده و بر لزوم رفع موانع این پروژه تاکید کرده و حتی به دستگاههای مرتبط نیز هشدارهای لازم را داده و عنوان داشته است که هیچگونه تعللی در این زمینه پذیرفته نخواهد شد؛ ولی باز هم این پروژه متوقف باقی مانده است.
گزارش مردم و تحلیلهای کارشناسان:
مردم شهرستان جم از کندی پیشرفت پروژه و وعدههای ناتمام مسئولان گلایهمند هستند، یکی از ساکنان جم در اینباره اظهار داشته است: “ما از سالها پیش منتظر افتتاح این فرودگاه هستیم. وعدهها تمام شده است، اما هنوز چیزی بهچشم نمیآید.”
این موضوع به عنوان مطالبه مردم در گروه شورای مردم برای مردم نیز مطرح شده و به شور گذاشته شده است و اکثر کاربران فضای مجازی نیز از بی توجهی وزیر دولت چهاردم در موقع حضور در جنوب استان و عدم پیگیری این موضوع گلایه نموده و خواستار پیگیری آن شده اند.
اعضای صنعت حملونقل نیز معتقدند که پروژه فرودگاه جم میتواند نقش محوری در تسهیل دسترسی به مرکز استان بوشهر و همچنین نقل و انتقال سریع، آسان و ایمن کارگران پارس جنوبی را به محل استراحتشان در شهر جم ایفا کرده و باعث کاهش حجم ترافیک فرودگاهی عسلویه خواهد شد؛ اما باید مشکلات مالی و اداری این پروژه سریعاً حل شود.
راهکارها و پیشنهادات:
به نظر نی زسد بهترین راهکار، تخصیص بهموقع و کامل بودجه به پروژه می باشد که میتواند سرعت ساخت و تکمیل فرودگاه را بهشدت افزایش دهد؛ همچنین مسئولان باید با همکاری بیشتر، از بروز مشکلات اداری و بروکراسی جلوگیری کرده و در نهایت نهادهای نظارتی نیز باید بهطور مستمر از پیشرفت پروژه گزارش تهیه نموده و از هرگونه سو استفاده در آن جلوگیری کنند.
نتیجهگیری:
پروژه فرودگاه جم همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدیدهای است که در صورت رفع این موانع، میتواند بهعنوان یک پروژه حیاتی در توسعه منطقه جنوب کشور عمل کند، مردم این منطقه منتظر اقدام جدی و عملی مسئولان هستند تا در نهایت شاهد افتتاح فرودگاهی مدرن و کارآمد در قلب استان بوشهر باشند.
/انتهای پیام
false
true
false
true