- 27 بهمن 1403
- اخبار استان
- کد خبر 131903
- ایمیل
- پرینت
true
true
true
false
false
true
true
true
سایز متن /
true

به گزارش چغادک نیوز، مطالبه مردمی برای راهاندازی مجدد فرودگاه توحید جم که از دورههای پیشین تا به امروز ادامه داشته، همچنان بیپاسخ مانده و با وجود تکمیل زیرساختهای این فرودگاه و داشتن مجوز بهره برداری و آمادگی وزارت نفت برای تأمین هزینههای نگهداری و ایمنی، دستورات لازم برای شروع بکار مجدد آن از سوی وزارت نفت صادر نمیشود که موجبات نارضایتی و ناراحتی شهروندان و کارگران را بوجود آورده و از مطالبات مهم این دیار بشمار می رود.
این فرودگاه که با کد یاتا KNR و ایکائو OIBJ شناخته میشود، بهعنوان زیرساختی استراتژیک و پشتیبانی مطمئن برای منطقه اقتصادی عسلویه محسوب میشود؛ اما از سال ۱۳۹۴، پس از توقف پروازهای هفتگی توسط شرکت پالایش گاز فجر جم و منطقه عملیاتی نار و کنگان، به بهانه نوسازی بلااستفاده مانده و به دلایل نامشخص و بهانه های واهی از چرخه خدمترسانی کنار گذاشته شده است.
گزارشهای محلی حاکی از آن است که برخی علت عدم راهاندازی این فرودگاه را به بیتوجهی مسئولان استان بوشهر و وجود مافیای حملونقل جادهای بین عسلویه و جم نسبت میدهند که نگران از دست دادن منافع اقتصادی خود هستند، همچنین برخی معتقدند راهاندازی این فرودگاه ممکن است باعث رکود فعالیت فرودگاه عسلویه شود.
این در حالی است که استاندار بوشهر و نمایندگان استان نسبت به این موضوع بیتوجه بوده و تاکنون اقدامی برای پیگیری و رفع موانع راهاندازی این فرودگاه انجام ندادهاند، این بیتوجهی در حالی است که سرمایهگذاری عظیمی برای ساخت این فرودگاه صورت گرفته و در حالی که فرودگاه نوتام شده و مجوز بهره برداری نیز دارد، به بهانه نداشتن (برج من) یا کنترل ترافیک هوایی، تمامی این سرمایهها سالهاست بهصورت بلااستفاده رها شده و در حال مستعمل شدن است.
بحث حیف و میل بیتالمال در این میان مطرح است؛ چرا که با صرف بودجههای کلان و تصرف اراضی کشاورزی برای احداث این فرودگاه، نهتنها از آن استفادهای نمیشود، بلکه بهدلیل عدم بهرهبرداری، این سرمایه ملی در حال هدر رفتن است.
با این حال، بازهم، بحث فعال شدن پروازهای فرودگاه توحید جم مجدداً داغ شده است و مدیر کل دادگستری استان بوشهر در بازدید اخیر خود از فرودگاه، بر لزوم راهاندازی پروازها تأکید و قول پیگیری داده بود و همچنین محمد مجاور شیخان، مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد، از عزم راسخ این شرکت برای فعالسازی پروازهای فرودگاه توحید خبر داده بود ولی این امر هنوز محقق نشده است.
همچنین مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم به نمایندگی از شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده بود که از راهاندازی مجدد این فرودگاه استقبال میکنند و این فرودگاه را سرمایهای ملی و پتانسیلی بزرگ برای ارتقا و توسعه شهرستان جم دانسته است.
فرماندار جم نیز با تقدیر از نگاه ویژه مدیریت پازارگاد به توسعه شهرستان، اعلام کرده بود؛ «راهاندازی این فرودگاه بهعنوان یکی از دغدغههای مردم و نخبگان شهر جم میتواند به توسعه همهجانبه این منطقه کمک نماید.» وی همچنین از همراهی استاندار بوشهر و پیگیری مجدانه رئیس دادگستری استان در خصوص رفع موانع احتمالی تقدیر کرد.
هم اکنون با وجود اظهارنظرهای مسئولین و مطالبات مکرر مردم، دستان پنهانی در پشت پرده مانع از راه اندازی مجدد این فرودگاه شده و با توجه به اهمیت اقتصادی، راهبردی و امنیتی آن، مردم شهرستان جم از مسئولان استانی نا امید شده و از مسئولین کشوری بهویژه رئیس جمهور و وزیر نفت خواستار ورود جدی به این مسئله و صدور دستورات لازم برای راهاندازی فرودگاه توحید جم هستند.
لازم و ضروری است مسولان استانی پاسخی شفاف و منطقی در خصوص تعطیلی ۹ ساله این فرودگاه را ارائه دهند و مانع از حیف و میل بیت المال به خاطر منافع عده ای شوند، قطعا حق انتشار جوابیه نهادهای مسئول در این پایگاه خبری جهت شفاف سازی و تنویر افکار عمومی محفوظ می باشد.
/انتهای پیام
false
true
false
true