- 09 آبان 1401
- اقتصادی , ایران و جهان
- کد خبر 98726
- ایمیل
- پرینت
true
true
true
false
false
true
true
true
سایز متن /
true
به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا، «عبدالله توکلی لاهیجانی» صنعت خودروی کشور به عنوان بزرگترین صنعت کشور پس از صنعت نفت و یکی از صنایع با بیشترین رشد در پس از انقلاب محسوب می شود، بهگونه ای که همه زیرساختهای مرتبط با طراحی و توسعه محصول و همچنین توسعه زنجیره تامین در پس از انقلاب شکوهمند اسلامی محقق شد.
وی گفت: این صنعت با پاسخ به نیاز بازار داخلی سالیانه از خروج ۱۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری میکند. این مقام مسوول وزارت صمت خاطرنشانکرد: از سوی دیگر بنا به بسیاری از تحلیلهای بینالمللی مزیتهای رقابتی فراوانی در این صنعت نظیر نیروی مهندسی و متخصص فراوان، زیرساختهای تولید خودرو، انرژی و نیروی کار ارزان و بازارهای گسترده منطقه نشان از قابلیتهای این صنعت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سال ۱۴۰۴ را دارد.
وی تصریحکرد: اکنون ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که فقط با احیای این ظرفیت با اتکا به بنسازههای جدید و باکیفیت، میتوان به ۱۰ کشور برتر جهان از منظر صنعت خودروسازی پیوست.
توکلی لاهیجانی بیان داشت: صنعت خودروی کشور در سالهای گذشته به دردهای مزمنی نظیر شکنندگی جریان تولید، تلاطم بازار، کیفیت پایین محصولات و غیره مبتلا شده بود، بهگونهای که به نظر میرسید گره ناگشودنی در صنعت خودروی کشور وجود دارد.
وی ادامهداد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامهای مشتمل بر سه گام اساسی طراحی شد که بتوان تا سال ۱۴۰۴ این صنعت از مختصات غیرقابل دفاع کنونی به وضعیت رقابتپذیر تبدیل شود.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران بر اساس برنامه تدوین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل سه مرحله اصلی است.
وی گفت: مرحله نخست، آمادهسازی و احیای ظرفیتهای موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاهها، بالفعل کردن ظرفیتهای موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز پروژههای سرمایهگذاری پیشبینی شده است.
توکلی افزود: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی میشود.
وی ادامهداد: در مرحله سوم در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ بر ارتباطات خارجی تمرکز شده و از طریق بهرهبرداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایهگذاری خارجی بر مبنای مزیتهای ایجادشده در صنعت خودروی داخلی برنامهریزی خواهد شد.
false
true
false
true