×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۸ آذر - ۱۴۰۳  
false
true
جزئیات کامل عملکرد مالیات در سال ۹۹ + جدول

به گزارش چغادک نیوز، جزئیات بخش‌های عملکرد نظام مالیاتی در سال ۹۹ منتشر شد.

سال گذشته بالغ بر ۵۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات از اشخاص حقوقی وصول شد که نسبت به عملکرد سال ۹۸ بالغ بر ۳۲ درصد و همچنین ۱۳۲ درصد نسبت به مصوب بودجه افزایش نشان می‌دهد.

اجزای این مالیات شامل علی الحساب مالیات اشخاص حقوقی دولتی، عملکرد شرکت‌های دولتی، بنگاه‌های اقتصادی نهاد‌ها، اشخاص حقوقی غیردولتی، شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی، مالیات معوق اشخص حقوقی غیر دولتی و مالیات موضوع ماده ۷۸ قانون الحاق ۲ می‌شود که جزئیات آن در جدول زیر آمده است:

رقم مالیات بر عملکرد شرکت‌های دولتی در قانون بودجه ۹۹ نزدیک به ۷۰ درصد رقم محقق شده در سال ۹۸ بوده است. همچنین میزان درآمد محقق شده از این محل در سال گذشته کمتر از نیمی از رقم پیش بینی شده در قانون بودجه سال گذشته بود. به عبارت دیگر میزان درآمد دولت از این محل در سال ۹۹ یک سوم این میزان در سال ۹۸ بوده است که دلایل آن مشخص نیست. البته ناکارآمدی مدیریت دولتی بر این شرکت‌ها و بهر‌ه‌ور نبودن آن مشهود بوده و نه تنها به بودجه کشور کمکی نمی‌کنند که بعضا سربار بودجه دولت نیز هستند.

از سوی دیگر رقم مالیات بر اشخاص حقوقی غیردولتی در سال گذشته نسبت به قانون بودجه ۱۶۳ درصد محقق شد که ۸۵ درصد بیشتر از رقم تحقق سال ۹۸ بوده است. این احتمال وجود دارد به دلیل دریافت علی الحساب مالیات سال ۱۴۰۰ این اتفاق رقم خورده باشد در حقیقت دولت دوازدهم، بخشی از درامدهای دولت منتخب را پیش خور کرد.

مالیات معوق اشخاص حقوقی غیردولتی نیز برای سال گذشته صفر گزارش شد.

مالیات بر درآمدی یکی از سرفصل‌های مالیاتی است که اجزای آن حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی، مشاغل، مستغلات، درآمدهای متفرقه است.

بنا به آمار خزانه از وضعیت درآمدهای مالیاتی، سال گذشته حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان از درآمدها مالیات وصول شد که نسبت به عملکرد سال ۹۸ بالغ بر ۲۷ درصد رشد دارد. همچنین این بخش توانست ۱۰۷ درصد رقم مصوب را محقق کند.

سال ۹۹ کارکنان بخش عمومی ۱۲۷۵۰ میلیارد تومان و نیز از بخش خصوصی ۱۱ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان مالیات حقوق پرداخت کردند.

دریافت مالیات از مشاغل و صنوف به دلیل حساسیت و اهمیتی که دارد، همیشنه مورد توجه بوده و البته بخش قابل توجهی از مشاغل براساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، روی رقم مالیاتی توافق صورت می‌گیرد که با روح قانون نیز همخوانی ندارد و بایستی مالیات براساس میزان درآمد باشد که به دلیل نبود زیرساخت‌ها و اطلاعات دقیق و شفاف، نظام مالیاتی این امکان قانونی را برای مصالحه و توافق فراهم کرده است.

براین اساس به دلیل شرایط ناشی از کرونا و رکود اقتصادی درآمد ناشی از فعالیت مشاغل کمتر از سال ۹۸ بالغ بر رقم ۱۰۴۴۵ میلیارد تومان وصول شد که رشد منفی ۱۰ درصدی را ثبت کرد، در حالی که به نسبت تورم نیز مالیات از این بخش ستانده نشد.

از بخش مالیات مستغلات هم ۲۱۷۸ میلیارد تومان درآمد به دست آمد که ۴۲ درصد نسبت به عملکرد سال ۹۸ افزایش دارد.

مردم در سال ۹۹ بابت مصرف کالا و خدمات، بیش از ۷۴ هزار میلیارد تومان مالیات به دولت پرداختند.

سرفصل مالیات بر کالا و خدمات در نظام مالیاتی مشتمل بر فروش فراورده‌های نفتی، ۲ درصد مالیات سایر کالا، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور، فروش و مصرف سیگار، نقل و انتقال اتومبیل، شماره گذاری خودرو، مالیات بر ارزش افزوده و سایر ردیف‌های قانونی است.

مردم بابت نقل و انتقال و شماره گذاری خودرو نیز به ترتیب ۲ هزار میلیارد تومان و ۷۴۸ میلیارد تومان مالیات دادند که بیش از ۴۰ درصد رشد دارد.

سال ۹۹ به دلیل محدودیت‌های کرونایی ترددهای جاده ای و مسافرت‌ها کاهش یافت که آثار خود را بر روی مالیات فروش فرآورده‌های نفتی گذاشت و وصولی را ۱۴ درصد به نسبت سال ۹۸ کاهش داد. سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این محل مالیات وصول شد. به تبع همه‌گیری کرونا دریافت عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور نیز ۸۹ درصد افت کرد.

سیگاری‌ها نیز در این سال ۸۹۶ میلیارد تومان برای فروش و حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای مصرف آن مالیات پرداختند که به ترتیب نسبت به سال ۹۸ بالغ بر ۱۴ درصد و ۴۷ درصد رشد داشته است.

رقم مالیات بر ارزش افزوده نیز با رشد ۳۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ به ۵۴ هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به اینکه در سال ۹۹ بالغ بر ۱۹۲ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد سهم ارزش افزوده ۲۸ درصد می‌شود./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false