true
به گزارش چغادک نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم ، برای تحقق آموزش با کیفیت در مدارس کشور قطعاً یکی از مؤلفههای تأثیرگذار فضای فیزیکی مدارس و تجهیزات موجود است.
مدارس فرسوده، کلاسهای تاریک و کوچک، نیمکتهای کهنه و غیراستاندارد و نشستن سه دانشآموز آن هم به سختی پشت همین نیمکتهای فرسوده، نه تنها منجر به کاهش توان یادگیری دانشآموزان میشود بلکه میتواند عاملی مهم برای دلزدگی از حضور در مدرسه باشد.
در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد قابل توجه ساخت مدارس و مشارکت خیران مدرسهساز در این عرصه هستیم و بی تردید یکی از دستاوردهای آموزش و پرورش پس از انقلاب، رشد قایل توجه ساخت مدارس جدید است، طبق گفتههای حمیدرضا خانمحمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور سال ۱۳۵۷ سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانشآموز ۱٫۵ متر مربع بود که هماکنون به ۵٫۲ متر مربع رسیده است.
با وجود این تلاشها به دلیل رشد جمعیت دانشآموزی کشور، معضل کمبود مدرسه در برخی استانها به ویژه استان تهران به عنوان یکی از چالشهای آموزشی مطرح است.
در استان تهران علاوه بر مدارس فرسوده، مشکل کمبود مدرسه هم وجود دارد و همین دو مشکل در کنار هم کافی است تا اوضاع تهران را به لحاظ وضعیت مدارسش در زمره محرومترین استانهای کشور و در کنار استانی مانند سیستان و بلوچستان قرار دهد.
هشدار آتشنشانی درباره وضعیت ایمنی ۸۲۷ مدرسه فرسوده تهران
وضعیت مدارس فرسوده تهران چند باری هشدار سازمان آتشنشانی و شورای شهر تهران را به همراه داشت و آتشنشانی از وضعیت بحرانی ۸۲۷ مدرسه فرسوده در شهر تهران پرده برداشت.
با چه جرأتی دانشآموزان را به مدارس ناایمن میفرستید؟
در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران نیز وضعیت مدارس فرسوده تهران مورد تأکید قرار گرفت و ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره گفت: در تهران بسیاری از مراکز درمانی، آموزشی و مدارس فرسوده هستند و بسیاری از خانوادهها نگران حضور فرزندانشان جهت تحصیل در مدارس هستند؛ چطور جرأت میکنیم اجازه دهیم دانش آموزان ما به مدارسی بروند که ناایمن هستند؟
به گفته عباس زارع مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران، شرایط فضای آموزشی در استان تهران خوب نیست به گونهای که متوسط سرانه دانشآموزی در استان ۳٫۸ متر مربع و متوسط کشوری ۵٫۲ متر است.
تحویل ۹۳ مدرسه جدید در استان تهران
با این حال تلاشها برای بهبود وضعیت مدارس استان تهران با تمام توان در حال انجام است و امسال ۹۳ پروژه آموزشی در ۱۲۱ هزار مترمربع به تعداد ۸۹۰ کلاس درس توسط سازمان نوسازی مدارس استان تهران ساخته و از ابتدای سال تا کنون روزانه حدود سه کلاس درس در استان تهران به آموزش و پرورش تحویل شده است.
مولدسازی املاک برای حل مشکل کمبود مدرسه
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران درباره اینکه چه تعداد مدرسه جدید نیاز است؟ گفت: اگر بخواهیم به سرانه متوسط کشوری برسیم به ۱۸۲۰ مدرسه ۱۵ کلاسه نیاز داریم که تأمین آن مشکل است، هم اکنون در استان تهران سرانه فضای آموزشی ۳٫۸ متر مربع است در حالی که استاندارد کشوری ۵٫۲ متر مربع است. برای تخریب و ساخت مجدد مدارس تخریبی و رسیدن به سرانه متوسط کشوری، ۴۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ مولدسازی املاک که در بند “ی” تبصره ۹ قانون بودجه مورد اشاره قرار گرفته است به شدت توسط سازمان نوسازی مدارس پیگیری میشود تا مشکل فضای آموزشی استان تهران را حل کنیم.
برای ساخت هر مدرسه جدید در شهر تهران دو معیار مدنظر است؛ نخست، سرانه پایین فضای آموزشی موجود در منطقه و دوم، جمعیت بالای دانشآموزان است.
اینکه مناطق شهر تهران برای ساخت مدارس جدید چگونه انتخاب میشوند، از مکان یابی نقطهای استفاده میشود. عباس زارع مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در این باره با اشاره به اینکه برای ساخت مدارس ابتدا به سراغ مولدسازی املاک میرویم، گفت: برای ساخت مجدد مدارس تخریبی قطعاً مالکیت مدرسه نباید مشکلی داشته باشد.
مدارس جدید در مناطق مختلف تهران
در این گزارش روایتی میدانی از وضعیت ساخت مدارس جدید در شهر تهران را روایت میکنیم و مشکلاتی که به دلیل کمبود زمین برای ساخت مدارس بیشتر وجود دارد.
نخستین مقصد ما مدرسه ۶ کلاسه جدیدالاحداث “به روزان” در منطقه ۱۲ تهران است؛ این مدرسه به مساحت ۳۷۸٫۵ مترمربع در سال ۱۴۰۱ ساخته و به تازگی به آموزش و پرورش تحویل شده است تا بخشی از معضل مدارس فرسوده منطقه را مرتفع کند.
نکته مهم این است که تمام مدارس جدیدالاحداث در برابر زلزله بیش از ۶ ریشتر هم مقاوم هستند.
مدرسه خیرساز “مرتضی محمد گیاهی” در منطقه ۱۶ تهران، مدرسه جدیدالاحداث دیگری است که با مشارکت خیر و دولت با ۴٫۵ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است.
نکته جالب توجه در این مدرسه، فضای کوچک آن است که طبیعتاً به دلیل کمبود زمین در تهران رقم خورده است. متراژ این مدرسه ۴۱۷ متر مربع است که در ۶ کلاس درس و صرفاً یک طبقه ساخته شده است.
مدرسه روحانگیز انجامی در منطقه شهرری، سومین مقصد ما است. این مدرسه در ۲۰۹۰ متر مربع با ۱۴ کلاس درس و دو آزمایشگاه و کارگاه همچنین امکاناتی همچون نمازخانه، کتابخانه و سالن چند منظوره ساخته شده است.
دبیرستان ماندگار مدرس با معماری رویایی
مقصد آخر دبیرستان شهید مدرس شهرری است که جزو مدارس ماندگار شهر تهران بوده و سال ۱۳۵۲ افتتاح شده است این مدرسه ۹۵۰۰ متر مساحت و ۳۸ کلاس درس دارد و دارای آزمایشگاه زیست، فیزیک، شیمی، سالن اجتماعات و نمازخانه است و نکته جالب توجه در ساخت آن، معماری جالب آن است که میتوان آن را نمونهای از ایرانی و اسلامی است و کلاسهایی که با معماری خاص پنجرهها و نورگیر بودن بسیار، فضایی دلنشین برای تحصیل دانشآموزان را فراهم میکند.
این مدرسه اکنون با ۱۸ میلیارد تومان اعتبار توسط سازمان نوسازی مدارس استان تهران مقاومسازی شده است.
زارع مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران درباره اقدامات انجام شده برای این مدرسه گفت: برای مدرسه ماندگار شهرری یک کار تخصصی انجام شد البته سازمان میراث فرهنگی اجازه تغییرات در نمای مدارس ماندگار را نمیدهد به همین دلیل مقاومسازی مدرسه و تقویت پی آن انجام شد تا مدرسهای استاندارد را تحویل دهیم.
مدرسه ماندگار شهید مدرس هماکنون با جذب دانشآموزان با معدل بالای ۱۹ و با تعداد ۴۰۰ دانشآموز در حال تحصیل، مشغول فعالیت است.
فرماندار شهرری، عبدالعلی علی عسگری رئیس سابق صدا و سیما، علیرضا دبیر و حمید سوریان کشتیگیران پیشین کشور فارغالتحصیلان این مدارس هستند.
مدرسه ماندگار شهید مدرس، در دوران جنگ تحمیلی، ۱۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و دانشآموز عباس ملکی، نخستین شهید این مدرسه بود که در سال ۱۳۵۸ به شهادت رسید.
false
true
false
true