true
به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم، این روزها در هر نقطه از کلانشهر تهران که باشید وقتی بلندای آسمان را نگاه کنید در فاصلههای دور یا نزدیک شاهد پرواز بالنهای قرمز رنگی هستید که علاوه بر اینکه زینت آسمان تهران شدهاند، هرکدام نشان از یک پروژه عمرانی دارد؛ پروژههایی که هر کدام نماد یک کارگاه عمرانی در دستساخت شهر، توسط “شهرداری تهران” است.
در همین راستا عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران درباره بالنهای قرمز رنگ میگوید: این بالنها با طرح نشان جغرافیایی نقشه(پین لوکیشن) یا همان مکاننما طراحیشده و هرکدام از این بالنها که در سطح شهر و در تمام مناطق گسترش پیداکرده، نماد یک کارگاه عمرانی برای پروژههای در دستساخت شهر، توسط شهرداری تهران است. در واقع شهروندان مناطق مختلف هر جا این بالنها را دیدند متوجه میشوند که یک خدمت و امکان جدیدی به شهر تهران و به منطقه آنها اضافه میشود.
وی با تأکید به اهمیت رعایت استانداردهای اوجدهی بالنها و توجه به ملاحظات دستگاههای مسئول ادامه میدهد: تنها ۱۵۰ کارگاه را با بالنها نشانگذاری کردیم تا شهروندان از حجم فعالیتهای شهرداری تهران مطلع شوند؛ چراکه بر اساس افکارسنجیهای صورت گرفته شهروندان تهرانی به پروژههای متعدد و متنوع و گسترده در سطح شهر در مقایسه با تکپروژههای گرانقیمت تمایل بیشتری دارند.
سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: این بالنها در پروژههای آتی و رویدادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی قابلیت اوجدهی مجدد دارد و از حیث مالی نیز در مقایسه با ابزارهای تبلیغاتی مشابه بسیار بهصرفه و اقتصادی است.
در بودجه امسال شهرداری تهران این مجوز از سوی شورای شهر داده شده تا تمام واحدهای اجرایی شهرداری اعم از مناطق، ادارات کل، سازمانها، شرکتها و مراکز مستقل تا سقف یک درصد از اعتبارات برنامهای خود شامل هزینهای یا عمرانی را برای اقدامات رسانهای و اطلاعرسانی همان طرحها هزینه کنند لذا هزینهای که برای جاگذاری بالنهای قرمز در سطح شهر استفاده شده است در مقابل مجوز صادر شده بسیار اندک است.
مدیریت شهری در این دوره توجه ویژهای به توسعه شهر و ایجاد زیرساختهای شهری برای رفاه شهروندان دارد و نکته قابلتأمل این است که این پروژهها با جانمایی بالن در سطح شهر توزیع شدهاند تنها بخشی از بیش از ۴۰۰ پروژه فعال شهر تهران است. پروژهها و فعالیتهای روزانه و دائمی شهر مانند عملیات بزرگ آسفالتریزی معابر و یا پروژههای حوزه نگهداشت شهر شامل این کمپین نمیشود و تنها مواردی که یک خدمت جدید و ماندگار به شهر ارائه و اضافه میکنند را در بر میگیرد.
بیشتر بخوانید
ماجرای بالنهای خبرساز تهران چیست؟
این بالنهای قرمز رنگ که از همان ابتدای جاگذاری توجه شهروندان را در خصوص چیستی و چراییشان به خود جلب کرده، موجب شد تا شهر شاهد رویکرد جدید و متفاوت تبلیغاتی باشد. شهروندانی که درگذشته برای آگاهی از افتتاح و روند پیشرفت پروژهها با بنرهای روزشمار مواجه میشدند تجربه جدیدی را در این خصوص داشته باشند.
البته حضور بالنهای قرمز تحت این عنوان هر بالن یک کارگاه واکنشهای متعددی را از سوی اعضای شورای شهر داشته است.
علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران درباره بالنهای قرمز عنوان میکند: این خلاقیت ایده خوبی است و ما همواره بهعنوان نمایندههای مردم به بحث اطلاعرسانی نقد داریم و معتقدیم که اطلاعرسانی انجام میشود اما ناقص است.
وی با بیان اینکه حجم اطلاعرسانی خوب است اما جنس اطلاعرسانیها باید کیفیتر باشد و یکی از بحثها در این حوزه خلاقیت است، ادامه میدهد: اینکه با الگوگیری از موقعیت مکانی در هر نقطه از شهر که کار عمرانی میشود را با بالنهای قرمز مشخص کردهاند کار خلاقانه و کمهزینهای است. این کار نظر مردم را جلب میکند و این پیام را هم دارد که شهرداری دارد کار میکند همچنین جلوه بصری شهر هم خراب نمیشود. از این مدل کارهای خلاقانهتر هم میتوان در این حوزه انجام داد.
نادعلی در خصوص اینکه چرا از تابلوهای روزشمار که ماندگاری بیشتری دارد برای مشخص شدن پروژههای عمرانی استفاده نمیشود هم میگوید: باید در فاصله نزدیک پروژه باشید تا از طریق تابلو روزشمار متوجه ساخت پروژه شوید اما این بالنها بهگونهای است که از فاصله دورهم شهروندان متوجه میشوند در کدام نقطه تهران فعالیتهای عمرانی در حال انجام است. این نوع اطلاعرسانیها باوجود نواقصی که دارد حرکت رو به جلو محسوب میشود.
در ادامه واکنشها به خلاقیت جایگذاری بالنها و پروازشان در آسمان شهر از سوی شهرداری تهران، پرویز سروری؛ نایبرئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اجرای طرح «اینجا کارگاهه» و استفاده از بالن به عنوان مکانیاب پروژههای عمرانی پایتخت میگوید: ابتکار و خلاقیت مرکز ارتباطات شهرداری در تبلیغ پروژههای عمرانی اقدام بسیار خوبی بود که قابلتقدیر است. همینکه شهروندان متوجه شوند خادمان آنها در سراسر شهر در حال خدمترسانی هستند، اتفاقی بسیار خوب و به نوعی اطلاعرسانی مثبت و نشاطانگیزی است؛ البته عدهای «نِقنِقیست» هستند که هر اقدامی انجام شود، نِق میزنند.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآوری میشود: اگر با بیلبورد تبلیغات انجام میشد مشکلی نداشت. حالا که با یک کار تبلیغاتی زیبا، با هزینه کمتر و امکان ارتباط بیشتر با مخاطب، اقدامات شهرداری به اطلاع مردم رسیده و برای آنها علامت سؤال ایجاد میکند، عدهای بهانهگیری میکنند؟
وی بابیان اینکه برافراشتن بالن در هر نقطه از شهر نشان میدهد که در تمام نقاط پروژههای عمرانی با تلاش خادمان مردم در حال اجراست، ادامه میدهد: ما از این دست ابتکارات استقبال میکنیم البته باید آسیبشناسی صورت بگیرد و اگر مشکلی وجود داشت رفع شود اما این نوع از تبلیغات، امکان خوبی برای اطلاعرسانی است.
به گزارش تسنیم، بزرگراههای در دست احداث، ایستگاههای مترو، بوستانها، میدانهای میوه و ترهبار، اصلاح تقاطعها در بزرگراهها، خانههای تاریخی، مجموعههای ورزشی و فرهنگی و فروشگاههای شهروند را از جمله پروژههای “اینجا کارگاه است” هستند که با بالنهای قرمز مکان آنها در تهران مشخص شده و همه آنها تا پایان سال ۱۴۰۲ و حداکثر تا بهار سال آینده به بهرهبرداری خواهند رسید.
false
true
false
true