×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳  
false
true
 کیفیت خرمای استان بوشهر نسبت به سالیان گذشته افزایش یافت

به گزارش چغادک نیوز: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خبر داد، کبری توکلی اظهار داشت: یکی از مهمترین مراحل در مدیریت تولید، گرده افشانی نخل است که عملکرد نهایی محصول خرما به آن‌ وابستگی شدید دارد.

 

وی با بیان اینکه کاهش کمیت و کیفیت محصول میوه خرما یکی از دلایل اصلی گرده افشانی نامناسب است، افزود: گرده افشانی مطلوب، تابع عواملی همچون دما، رطوبت، بارش، زمان گرده افشانی، نوع گرده نر و مهارت کارگران گرده افشان است که اگر هرکدام از این شرایط فراهم نباشد کمیت و کیفیت محصول خرما مطلوب نخواهد بود.

 

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه به علت گرمایش کلی زمین و تغییرات اقلیمی، زمان گرده افشانی خرما در برخی مناطق زودتر صورت می گیرد ادامه داد: اما غالبا در استان بوشهر، گرده افشانی خرما از اوایل اسفند ماه آغاز و بسته به منطقه و رقم خرما ممکن است تا اواسط فروردین طول کشیده و در مناطق مرتفع استان تا اواخر فروردین ماه ادامه داشته باشد.

 

توکلی تصریح کرد: در سال باغی جاری در اواسط بهمن تا اسفند ماه ۱۴۰۲ که مصادف با رشد اولیه خوشه ها( اسپاتها) و تمایز آن هاست دمای هوا کاهش ناگهانی پیدا کرد و این باعث تاخیر در زمان باز شدن خوشه ها شد.

 

وی با تاکید بر اینکه در فروردین ماه ۱۴۰۳ بارندگی های متوالی باعث افزایش رطوبت و تاخیر در گرده افشانی شد، اظهار داشت: تاخیر دو هفتگی در زمان برداشت و رسیدگی میوه به همین دلایل است؛ اما روند رشد میوه به صورت طبیعی و با کیفیت بالاتر از سال‌های قبل بوده است.

 

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان داشت: با توجه به‌ تاخیر دو هفته ای از آغاز برداشت، پیش بینی می شود برداشت خرما در استان بوشهر تا هفته اول آبان ماه ادامه داشته باشد.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false