غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در ابتدای این مراسم، درگذشت مرحوم محبت را به همه شاعران انقلاب و ادبدوستان تسلیت گفت و افزود: در دهه ۶۰ تعداد شاعران خوبی که برای انقلاب شعر میسرودند، اندک بود و شاید از شمار انگشتان دو دست تجاوز نمیکرد که مرحوم محبت یکی از آن شاعران بود. من در آن سالها مسئولیت برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی مدارس را بر عهده داشتم. در آن زمان وظیفه سنگینی که بر عهده ما بود، تبدیل کتابهای درسی از جمله کتابهای فارسی مدارس، از شکل و شیوه دوران طاغوت به کتابهای انقلابی بود. برای این امر، لازم بود شعرهای مناسبی در کتابهای درسی از شاعران انقلاب درج شود.
وی ادامه داد: یکی از کسانی که زبان شیرین و دلپسندی داشت و میتوانست برای نوجوانان شعر بگوید، استاد محبت بود. من از وی خواهش کرده بودم شعرهایش را در اختیار ما بگذارد تا ما از این اشعار در کتابهای درسی استفاده کنیم. یکبار به ذهنم رسید که داستان “دو کاج” را که در آن زمان نزدیک به ۲۰ سال بود به نثر در کتابها آمده و متضمن یک پیام انسانی و درس اجتماعی ارزندهای بود، خوب است در قالب نظم در کتابها منتشر کنیم؛ بنابراین به مرحوم محبت پیشنهاد کردم و او نیز پذیرفت که این قصه را به شعر درآورد؛ چون شعر در کتابهای درسی ابتدایی و درسی خصوصیات خودش را دارد، من هم به عنوان کارشناس در کنار استاد محبت بودم و مرحوم نصرالله مردانی هم سومی ما بود. بعد از اینکه استاد محبت طرح اولیه این داستان را به شعر را آورد، با هم راجع به این شعر مشورت کردیم. حدود ۴۱ سال پیش یک شب در منزل ما، من، مرحوم محبت و مرحوم مردانی تا پاسی از نیمه شب گذشته بر سر این شعر با هم گفتوگو میکردیم که اینجای شعر اینطور باشد بهتر است و آن قسمتش چنان باشد، بهتر. در مجموع شاید یکی دو مصراع این قطعه شعر دستکاری ما دو نفر باشد، ولی شعر علی الاصول تعلق به محبت داشت. این شعر را بنده وارد کتابهای درسی کردم و کار ماندگاری شدبه طوری که امروز نسل ۴۰ و ۵۰ ساله، محبت را به عنوان شاعر شعر “دو کاج” میشناسند.
حدادعادل شعر محبت را روان، به دور از پیچیدگی، شیرین، فصیح و حاوی ظرائف شاعرانه توصیف و تصریح کرد: او در کنار این ویژگیها از نظر اخلاقی و انسانی، شخصیتی بسیار دوستداشتنی داشت و حقیقتاً نام محبت برازنده او بود. در آن سالها که برای همین همکاری در کار کتابهای درسی گاهی به منزل ما میآمد، آنقدر محبت داشت که بچههای من که در آن زمان کوچک بودند، او را عمو جواد خطاب میکردند و حالا همه بچههای آن روزگار، عمو جوادشان را از دست دادهاند.
علیرضا قزوه شاعر و رئیس دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، نیز در ادامه این مراسم ضمن عرض تسلیت به جامعه ادبی و خانواده مرحوم محبت گفت: جناب استاد محمد جواد محبت به حق یکی از “بابا”های ادب پارسی بود. ویژگیهای باباهای ادب پارسی این است که اولاً آدمهای پاکدامن و انسانهای پاکی باشند، شاگردپروری کنند و مکتب ادبی داشته باشند. نکته بعد اینکه در کنار اینها خودشان هم شاعران خوبی باشند، شعرشان تأثیر گذاشته باشد و در دل مردم جا باز کرده باشد. با وجود این ویژگیها استاد محبت را من یکی از باباهای ادب پارسی میدانم. او به حق انسانی هل ذکر گفتن با خدا و اهل نماز بود و ویژگیهای خوبی را ما از ایشان یاد گرفتیم.
رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد ادب، نیز در ادامه با بیان اینکه استاد «محمدجواد محبت» از شاعران توانمند و چهرههای ماندگار روزگار ما بود، گفت: زندهیاد محبت از رندان و قلندران عرصۀ شعر و ادب و از سوختگان و حکمت آموختگان مکتب «عشق» بود. شاعری نازک خیال و زلالاندیش که با سیروسلوکی عارفانه و کشف و شهودی عاشقانه ـ فارغ از هر گونه هیاهو ـ بیش از نیم قرن در وادی شعر و ادب، طی طریق کرد.
اسماعیلی افزود: آن ادیب مردمی و دوستداشتنی، از فردای پیروزی انقلاب اسلامی تا آخرین روزهای حیات طیبه و پر برکت خویش، با اعتقادی راسخ و باوری عمیق، در سنگر اندیشه، پاسدار ارزشهای اصیل انسانی و اسلامی بود و با چاپ و انتشار اشعار امیدبخش و تعهد مدار خود، در عرصۀ ادبیات انقلاب اسلامی، حضوری پویا، با نشاط، گسترده و تأثیرگذار داشت.
دردامه این مراسم نیز سید مسعود علوی تبار، شاعر، در معرفی شخصیت ادبی مرحوم محبت گفت: اگر ما بخواهیم در باره شعر و شخصیت ادبی استاد محمد جواد محبت سخنی بیان کنیم، ناگزیر باید به سراغ شعر خود او برویم. مرحوم محبت شاعران حقیقی را افرادی معرفی می کند که «گفتارشان صدق درونشان» است و «چون چشمههای روشن جوشنده، از فیض لایزال فتوحات، بهرهور» هستند. به حقیقت استاد محبت به استشهاد تمامی آثار ادبی برجای مانده از وی، همینگونه بود.