×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۸ آذر - ۱۴۰۳  
false
true
سهم ۱٫۵ درصدی صنعت پلیمر از تولید ناخالص داخلی کشور/بازار۵ میلیارد دلاری پلیمر ایران احیا می‌شود؟

به گزارش چغادک نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلیمر، مسعود جمالی رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به اینکه صادرات این صنایع طی سال‌های گذشته بین صنعت اول تا سوم صادراتی کشور بوده گفت: صنایع پلیمر در سال گذشته با یک میلیارد و ۳۱ میلیون دلار صادرات، صنعت پیشتاز صادراتی صنایع کشور بوده و همین ظرفیت موجود، باعث شد ما با برگزاری همایش، این موفقیت و ارزآوری در زمینه صادرات و اشتغال را به همکاران و صنعتگران این عرصه و مسئولان معرفی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برخلاف برخی تبلیغاتی که برای مصرف کیسه‌های پلاستیکی در جامعه شاهدیم، باید به این موضوع نیز توجه کرد که این صنعت در حوزه‌هایی مثل صادرات و همچنین حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با پاندمی کرونا صنعتی پیشران بوده است. در همین راستا پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفته شد که اولین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری را با ۴ محور برگزار کنیم.

جمالی ادامه داد: همزمان با این همایش، رویداد تقدیر از صادرکنندگان پویا در صنایع پلیمری نیز برگزار می شود. این در حالی است که هر ساله بین صادرکنندگان نمونه استانی و ملی حضور صادرکنندگان صنعت پلیمر را شاهدیم، با این حال تصمیم گرفته شد در کنار صادرکنندگانی که حجم صادرات بالایی دارند، از صادرکنندگانی که در بخش صادرات خود پویا هستند، تقدیر شود چرا که پویایی صادرکننده جدا از حجم صادرات برای ما مهم است.

* سهم ۱٫۵ درصدی صنعت پلیمر از تولید ناخالص داخلی کشور

رضا توفیقی دبیر علمی همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری نیز درباره این همایش توضیح داد: صنعت پلیمر ایران ۱٫۵ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی و ۳٫۶ درصد از اشتغال را در برمی‌گیرد که نشان می‌دهد این صنعت اشتغال آفرین است.

وی ادامه داد: ۴٫۵ درصد از سهم صادرات غیرنفتی نیز در این صنعت شکل می‌گیرد که نشان می‌دهد از ۱۱۰ کد آیسیک زیرمجموعه طبقه‌بندی‌های اقلام صنعتی، صنعت پلیمر به تنهایی ۴٫۵ درصد از سهم صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و در نهایت تراز ارزی صنعت مثبت است.

توفیقی خاطرنشان کرد: تراز ارزی همان تفاضل درآمد حاصل از صادرات صنعت و مصارف ارزی مورد نیاز برای ماشین آلات است که با وجود نیاز بالای این صنعت به تکنولوژی و ماشین آلات، شاهد آن هستیم که همچنان برای کشور ارزآوری قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: در نتیجه این ضرورت ایجاد شد که در حوزه صنایع پلیمری مجموعه‌ای از اقداماتی را ساماندهی کنیم که به تشویق بیشتر فعالان صنعت پلیمر در جهت صادرات بینجامد.

به گفته توفیقی، وقتی یک واحد تولیدی، صادراتی می‌شود به همان اندازه صادرات می‌تواند از مزیت مقیاس سود ببرد، به عبارت دیگر بخشی از هزینه سربار تولیدی واحد صنعتی که در حوزه صادرات به کار رفته، بین کالاهای صادراتی و کالاهای عرضه داخلی سرشکن می‌شود. به بیان دیگر صادرات با کاهش قیمت تمام شده محصول، مزیت رقابتی واحد صنعتی را بهبود می‌دهد و هدف از برگزاری این همایش نیز این است که به رشد و موفقیت و توسعه واحدهای صنعتی کمک شود.

*صادراتی شدن واحدهای تولیدی برابر است با ایجاد توان رقابتی در داخل و خارج کشور

دبیر علمی همایش در ادامه گفت: هرگاه واحدهای صنعتی ما بیشتر درگیر فعالیت های صادراتی شده و اقدام به فعالیت های صادراتی کنند برای آن ها چه در داخل و چه در خارج از کشور توان رقابتی ایجاد خواهد شد؛ چرا که با افزایش تیراژ تولید و تیراژ فروش قیمت تمام شده کالا کاهش خواهد یافت و به این ترتیب واحد صنعتی می تواند هم در بازار داخل و هم در خارج به موفقیت بیشتری برسد.

توفیقی ادامه داد: نکته دوم این است که افزایش صادرات باعث می‌شود واحد صنعتی در مقابل مخاطرات ناشی از قاچاق یا واردات کالا مصون بماند چرا که به این ترتیب با وجود کاهش قیمت تمام شده امکان عرضه کالای خود را در آن برهه با قیمت پایین‌تر از کالای وارداتی رسمی یا قاچاق دارد و جلوی آسیب این رقابت نابرابر را می‌گیرد.

وی افزود: از این رو برای همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری ۴ محور در نظر گرفته‌ایم تا در روزهای ١۴ و ١۵ تیر ماه سال جاری در دو روز متوالی در دو بخش سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی در خدمت مخاطبین برنامه باشیم.

توفیقی با اشاره به محور اول مبنی بر معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های صادراتی محصولات پلیمری ایران، گفت: در زمینه شناخت فرصت‌های صادراتی به شرکت‌ها، عملا با اطلاع رسانی درست مخاطبین را از ورود به ریسک‌های ناشی از اطلاعات ناکافی مصون میداریم. بر این اساس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به عنوان یک تشکل تلاش می‌کند با اطلاع رسانی و آموزش درست شرکت‌های پلیمری را از ریسک‌های ناشی از نقص اطلاعات مصون بداریم.

دبیر علمی همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری با اشاره به محور دوم همایش یعنی بررسی بازارهای هدف و شناسایی بازارهای جدید صادراتی گفت: یکی از بخش‌های هزینه‌بر برای واحدهای تولیدی، شناسایی بازار هدف و صرف هزینه و زمانی است که باید برای شناسایی بازار هدف انجام دهد. امیدواریم با تکنیک‌ها و روش‌هایی که در این همایش آموزش می‌دهیم، بتوانیم شرکت‌ها را در جهت شناسایی بازارهای جدید با موفقیت بیشتر همراه کنیم.

توفیقی به محور سوم با عنوان آشنایی با قوانین و مشوق‌های قانونی و شناسایی موانع موجود در توسعه صادرات صنایع پلیمر اشاره کرد و گفت: کشورهای مختلف در حیطه حاکمیت برای موضوع صادرات مشوق‌هایی را در نظر می‌گیرند و اطلاع درست از این مشوق‌ها می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند. یکی از مهم‌ترین این مشوق‌ها موافقت‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه ایران با کشورهای دیگر است. در این راستا در این همایش تلاش می شود شرکت‌ها از ظرفیت‌هایی که این قبیل موافقت‌نامه‌ها ایجاد می‌کنند، مطلع شوند.

وی ادامه داد: اخیرا ایران با اتحادیه اوراسیا موافقت‌نامه تجارت ترجیحی امضا کرده و بخش قابل توجهی از اقلامی که مشمول ترجیح است، یعنی بیش از ۶۰ درصد اقلامی که در این موافقت‌نامه مورد توافق قرار گرفته مربوط به صنایع پلیمر و پلاستیک است و اگر فعلان اقتصادی ما از این امتیاز آگاه باشند، می‌توانیم بازار ۴٫۵ میلیارد دلاری اوراسیا را بدست بگیریم.

دبیر علمی همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری افزود: موضوع مهم دیگر بازار کشور پاکستان است که سالانه قریب به ۲ میلیارد دلار واردات محصولات پلاستیکی دارد و ما با این کشور ۲۰ سال است موافقتنامه تجارت ترجیحی داریم. در نتیجه، ما در تعامل با دستگاه‌های حاکمیتی باید تلاش کنیم در بازبینی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان، محصولات پلیمری هم مشمول تخفیف تعرفه شوند.

به گفته توفیقی در حال حاضر ۳۳۰ تعرفه در این موافقت‌نامه وجود دارد اما محصولات پلیمری در سال ۸۱ خیلی مورد توجه قرار نگرفت و امیدواریم در بازبینی کنونی به این موضوع بپردازیم. در کنار مباحث مربوط به زیرساخت‌های حقوقی مشوق برای توسعه صادرات تلاش می‌کنیم سایر مشوق‌ها از جمله کمک به شرکت در نمایشگاه‌ها و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری نیز توسط نهادهای حاکمیتی ایجاد شود.

توفیقی در خصوص EMC نیز خاطر نشان کرد: شرکت‌های مدیریت صادرات سازوکارهایی هستند که در دنیا از آنها زیاد استفاده می‌شود اما در ایران از ظرفیت این شرکت‌ها خیلی خوب استفاده نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه انجمن ملی در زمینه تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات تجربه خوبی دارد، گفت: این شرکت‌ها به صورت تجمعی و یکپارچه مطالعات بازار، بررسی‌های حقوقی، زیرساخت‌های مربوط به انعقاد قراردادها، عملیات گمرکی، نقل و انتقالات پول و… را می‌تواند تسهیل کند.

*صادرکنندگان پویای صنایع پلیمر چگونه انتخاب می‌شوند؟

در ادامه مسعود جمالی رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خصوص بازارهای صادراتی منطقه گفت: متاسفانه ما وابسته به یکی دو کشور عراق و افغانستان در منطقه شده‌ایم و این می‌تواند برای توسعه پایدار تهدیدی در حوزه صادرات محسوب می شود، به خصوص اگر تحولات سیاسی و اقتصادی رخ دهد به چالش می‌خوریم، بنابراین باید روی شناسایی بازارهای جدید مثل اوراسیا و پاکستان تلاش کنیم.

دبیر کل همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری با بیان محور چهارم مبنی بر نقش تشکل‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات (EMC) در توسعه پایدار صادرات محصولات پلیمری خاطر نشان کرد: آشنایی بیشتر با قوانین موجود برای رفع تعهد ارزی، برندینگ و ثبت برندهای بین المللی و… از جمله اهداف این همایش است.

جمالی در خصوص انتخاب صادرکنندگان پویا و تقدیر از آن‌ها در این همایش بیان کرد: معیارهای ارزیابی صادرکنندگان پویا در این رویداد شامل رشد میزان صادرات شرکت‌ها در سال ۹۷ تا ۹۹، ساختار صادراتی شرکت‌ها، حفظ تنوع بازارهای صادراتی برای سال‌های ۹۷ تا ۹۹ و ورود به بازارهای جدید در سال ۹۹ و عضویت در تشکل‌های زیرمجموعه انجمن ملی و یا تشکل‌های صادراتی می‌شود و گستره اقلام صادراتی در دسته محصولات پلیمری هستند.

وی خاطر نشان کرد: پس از پایان ثبت نام هم کمیته داوران متشکل از نمایندگان سازمان توسعه تجارت، کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق ایران، کنفدراسیون صادرات ایران و نهادهای ذیربط به ارزیابی اطلاعات صادرکنندگان خواهند پرداخت.

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false