true
به گزارش چغادک نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، جعفر علیاننژادی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی درباره شعار امسال نوشت: شعار سال مجدداً اقتصادی انتخاب شد. اینکه چرا نام آن «مهار تورم، رشد تولید» گذاشته شد را به متخصصین اقتصادی واگذار میکنیم اما به نظرم یک جنبه مهم که معمولا کمتر مورد توجه ما قرار میگیرد، حوزهای است به نام «نااقتصاد» که از قضا در تنظیم امور اقتصادی ملک و مملکت و مردم بسیار حائز اهمیت است.
بگذارید اینگونه عرض کنم که نوعا برای مردم ایران، حوزه نااقتصاد به منزله زیربنای زیست روزمره مردم معمولی عمل میکرده است اما نااقتصاد به چه معناست؟! با یک مثال بهتر میتوان به این موضوع اشاره کرد.
عموماً وضعیت اقتصادی کشور با استانداردهایی به دقت ریاضی و منبعث از شاخصهای جهانی مورد سنجش قرار میگیرد.
مثلا اگر بر اساس همین استانداردها گفته میشود شانس خانهدار شدن زوجهای جوان در شهری مانند تهران ۱۰۵ سال است اما براساس فرهنگ نااقتصاد این فاصله به کمتر از ده سال تبدیل میشود! نااقتصاد همان فرهنگ همیاری، همکاری و دستگیری است که در نهاد خانواده ایرانی وجود دارد، کمکهای پدر و مادر و همیاری عمو و دایی و خاله و عمه و پدربزرگ و مادربزرگ است که با همت جوانان برای خانهدارشدن، دستشان را می گیرند.
نمونه دیگر موثر در قدرت نااقتصادی مردم ایران، فرهنگ توکل است. این را حتی در کلام و بیان کارشناسان املاک و بنگاهیها میتوان سراغ گرفت. برای کسانی که اقدام به خرید مسکن کردهاند حتماً پیش آمده که خانهای که در نهایت تهیه کردهاند نسبت به پولی که اول داشتهاند تفاوت معناداری داشته است. همین باور که گفته میشود «پول خانه جور میشود» نمونه روشنی از فرهنگ توکل و قدرت نااقتصاد مردم ایران است. نمونه دیگر باوری است که میگوید «خدا هیچ خانهای را بدون روزی رها نمیکند.»
میخواهم بگویم، همین ظرفیت و قدرت نااقتصادی بالای مردم ایران که ریشه در فرهنگ اسلامی و سنت ایرانی آنها دارد، به دقت مورد توجه و التفات رهبری قرار دارد و اطمینان ایشان از تحقق فرهنگ مواسات و همیاری مومنانه، حتی در پیام سال نو مورد تأکید قرار گرفت. به هر ترتیب یک فرهنگ غنی مسلمانی در ذات زندگی مردم ایران رسوب کرده که نمیگذارد، زندگی آنان تحت تاثیر استانداردهای دودوتا چهارتایی ریاضی از هم بپاشد.
قدرت نااقتصادی مردم در ارتباط مستقیم با کیفیت دینداری و میهنپرستی آنان قرار دارد. اگر گرایش به دین بالا رفت و تعلق وطنی و میهنی افزایش یافت، مطمئنا وضع اقتصادی آنان بهبود مییابد. هم در فرهنگ دینی و هم فرهنگ ایرانی آموزههای مهمی در قدرتیابی نااقتصادی مردم موجود است.
یک جنبه از کنترل تورم و رشدتولید نیاز به همت و دانش اقتصادی کارگزاران دارد اما جنبهای دیگر به اعتماد و همیاری مردم مربوط است که با تقویت فرهنگ نااقتصاد ممکن میشود. مخاطب این شعار تنها مسئولان نیستند، همه مردم به یاری برای شیرین کردن سال ۱۴۰۲ فراخوانده شدهاند.
false
true
false
true