×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۶ آذر - ۱۴۰۳  
false
true
فریاد آقای سرمایه‌گذار در روزی که از «سینما متروپل» استقبال شد؛ سیمرغ‌ها به کدام هنرمندان می‌رسد؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «آن‌ها مرا دوست داشتند» اولین فیلمی بود که در دهمین روز از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم را محمدرضا رحمانی ساخته که معمولاً سراغ داستان‌هایی با چالش‌های اجتماعی می‌رود. این کارگردان با داستان یک زوج و بیماری فرزندشان به جشنواره آمده است. امیر جعفری، امیرحسین آرمان، نسیم ادبی، مهسا اسماعیلی و شهرام قائدی از بازیگران این فیلم‌اند.

مهسا اسماعیلی یکی از بازیگران جوانی است که در این فیلم نقش کلیدی را بازی می‌کند. او درباره مفهوم «آنها مرا دوست داشتند» به خبرنگار تسنیم گفت: «آنها مرا دوست داشتند»…! منظور و مخاطب اصلی‌اش بچه بود که همه آدم‌هایی که او را دوستش داشتند و حاضر بودند آن را نگه دارند.

نشست خبری فیلم «آنها مرا دوست داشتند» با حرف‌های شجاعانه ایرج رحمانی مجری طرح و سرمایه‌گذار این فیلم همراه بود. او حرف دل اکثریت خانواده سینما را فریاد کشید. حرف او این بود که سینما نباید به بازیگرانی که خودشان قراردادهای چند ساله برای ساخت سریال دارند و اکنون دم از تحریم می‌زنند باج بدهد؛ سینما بیش از ۵ هزار عضو دارد.

او سؤالی از تحریم‌کنندگان پرسید؛ اگر تحریم کرده‌اید پس چرا برای گذاشتن یک پست تبلیغاتی برای فیلم، میلیونی پول تقاضا می‌کنید؟ تحریم یعنی تعطیل کردن کار، اگر راست می‌‌گویید کار را تعطیل کنید. چرا سینمای ایران بازیگرمحور است؟ شما بازیگرانی که این‌گونه پشت فیلم را خالی می‌کنید تاریخ مصرف‌تان تمام شده است. بازیگرانی که اکنون فاز حمایت از مردم برداشته به من می‌گفت برای قرارداد ۲۰ روزه، ۳ میلیارد پول می‌گیرم. مگر کسی می‌تواند فرهنگ کشور را تحریم کند؟ این‌ها چه کسانی‌اند که تحریم می‌کنند؟

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران , سینما ,

ایرج رحمانی در جلوی دوربین تسنیم این‌گونه گفت: من فیلمم را به جشنواره فیلم فجر آوردم به من ملحد، ام‌الفساد و دشمن شماره یک سینما می‌گویند. من می‌گویم اگر تحریم کرده‌اید پس چرا استوری یک فیلم را ۱۰۰ میلیون بدهید، بگذاریم. اگر تحریم است کار نکنید چرا اکثر شما تا دو سال آینده برنامه کاری دارید؟

سینما متروپل فیلم آخری بود که برای اهالی رسانه در پردیس ملت به نمایش درآمد. محمدعلی باشه‌آهنگر قبل‌تر فیلم‌هایی با موضوع جنگ ساخته بود و این بار با سینما متروپل به گونه‌ای نوستالژیک مخاطب را با خودش به آبادان و زمان جنگ می‌برد. فیلم باشه‌آهنگر با برخی از فیلم‌های دفاع‌مقدسی سال‌های اخیر که رنگ و بویِ ضدجنگ دارند، متفاوت است. او در دلِ جنگ، زندگی، عشق، تولد، غیرت، وفاداری و ایثار را نشان می‌دهد. رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد از بازیگران فیلم‌اند.

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران , سینما ,

فرید قبادی بازیگر فیلم سینمایی «سینما متروپل» به این نکته اشاره کرد: «سینما متروپل» در واقع بازخوانی خاطرات آقای باشه‌آهنگر از دوران نوجوانی خودش از آن روزهای سخت آبادان است.

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران , سینما ,

محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان فیلم تأکید کرد: من خیلی سختی کشیدم تا این فرم مثلثی شریف را در فیلم ایجاد و به سلامت از آن بیرون بیایم. چون معمولاً ارجاعات سیاسی و نظامی در حوزه جنگ دارد. شما نمی‌توانید به سادگی ورود و به سادگی خارج بشوید. بسیاری شما را منع می‌کنند و در واقع سینما مخالف‌خوان زیاد دارد.

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران , سینما ,

سیدحامد حسینی تهیه‌کننده فیلم «سینما متروپل» خاطرنشان کرد: تلاش ما این بود که یک تاریخ درستی را از سینمای کشور بگوییم که چه فراز و نشیب عجیبی داشته تا به دست ما رسیده که الان در این جشنواره با یک آرامشی فیلم می‌بینیم و فیلم می‌سازیم.

تهیه‌کننده «سینما متروپل» در واکنش به فضاسازی‌هایی علیه سینماگرانی که دوست داشتند در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند با هجمه‌پراکنی و توهین و افترا سدّ این راه شدند و موانع ایجاد کردند، به خبرنگار تسنیم گفت: خانه فیلمسازی و مدیای سینما، یکسری ساکن دارد که جمعیت زیادی هم نیستیم. محافظت از آن وظیفه همه اهالی سینماست. فقط با همکاری مسئله حل می‌شود.

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران , سینما ,

فرید قبادی هم درباره این موضوع تأکید کرد: سینما و تئاتر خانه ما است. وقتی ما در این خانه نباشیم، غریبه‌ها وارد این خانه می‌شوند. به نظرمن ما باید در خانه خودمان بمانیم و کسی که در این فضا نیست را ما بیرون کنیم. نه اینکه آنها ما را بیرون کنند. اشتباه بود این ماجرا! اینجا خانه ما است. کسی نمی‌تواند به ما بگوید به خانه‌ات نیا! تئاتر و سینما خانه من است.

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران , سینما ,

داوران جشنواره بالأخره در روز آخر خودی نشان دادند؛ از ابراهیم حاتمی‌کیا و مسعود نقاش‌زاده دبیر سال گذشته جشنواره تا محمود رضوی تهیه‌کننده سینما و محمدرضا شریفی‌نیا.

بعد از ۱۰ روز رقابت ۲۴ فیلم، دبیر جشنواره فیلم فجر بهترین‌های جشنواره را اعلام کرد. سهمِ فیلم‌های «سینما متروپل»، «غریب»، «یادگار جنوب»، «وابل»، «شماره ۱۰»، «کت چرمی» و «بعد از رفتن» بیش از دیگر فیلم‌ها بود. باید دید کدام یک از سینماگران سیمرغ‌های بلورین جشنواره را به خانه می‌برند؟

جشنواره چهل و یکم هم تمام شد؛ امروز در اختتامیه سیمرغ‌داران این دوره هم معرفی می‌شوند. اما به واقع هرکس که در این جشنواره شرکت کرد از عوامل فیلم‌ها گرفته تا مردمی که به سینما آمدند امسال برنده سیمرغ‌اند. سیمرغ قدرشناسی از سینما، سیمرغ وفاداری به وطن و انقلابی که پای سینما ایستاد.

محمدرضا مقدسیان مجری نشست‌های جشنواره فیلم فجر هم به این نکته اشاره کرد که به طور ویژه امسال مهم این بود که تمام تمرکزمان را روی سینما بگذاریم. آن چیزی که همه ما را با هر سلیقه و عقیده و نگاهی کنار هم جمع می‌کند. سینمای ایران و کشوری که آن را دوست داریم. همه تلاشم این بود به دور از اینکه حقی ضایع شود سوالات مطرح شود. سلیقه و نظر و نگاهی تا جایی که سوال در اختیار دارم حرفی ناگفته نماند و صریح و با احترام با اهالی سینما صحبت کنیم. خدا را شکر به خیر گذشت.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false