اتوبوس قرمز رنگ کهنسال به نظر می رسد و دیگر تاب و توانی برای انتقال این حجم از مسافر را ندارد و به نظر می رسد مدیران شهری باید فکری جدی در این خصوص داشته باشند.
یکی از رانندگان اتوبوس شاغل در خط آزادی به خاوران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، می گوید: بیشتر ایستگاه های این خط بسیار شلوغ است چرا که بیشترین اتوبوس های فرسوده را دارد و روزانه تعدادی اتوبوس بدلیل خرابی در راه از کار می افتند.
وی افزود: حجم مسافر در خط آزادی به خاوران بسیار بالاست و مدیران باید نسبت به تزریق اتوبوس در این خط اقدام کنند.
یکی دیگر از شهروندان که در مسیر راه آهن به چهارراه «پارک وی» در ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) چشم انتظار رسیدن مسافر است به خبرنگار ایرنا، گفت: اول به مدیران شهرداری و شرکت واحد پیشنهاد می کنم یک بار در ساعات اوج سری به ایستگاه های اتوبوس بزنند.
به گفته خانم رازقی، صف های مردم برای سوار شدن به اتوبوس بسیار طولانی و شلوغ است و در شرایط سرما و گرما سختی های زیادی برای رسیدن به مقصد متحمل می شوند.
یکی دیگر از مسافران، گفت: نباید همه تقصیرات را متوجه مدیریت های گذشته کرد زیرا در همه ادوار به نوعی در تامین زیرساخت های حمل و نقل کوتاهی شده است و معضل ترافیک و کمبود اتوبوس و تاکسی به این شکل حل نمی شود.
محمدرضا مهرانی افزود: درست است که اتوبوس ها قدیمی هستند اما بالاخره باید اتوبوس نو خریداری شود اما شاهد هستیم که همه ساله مدیران با همین شرایط، چند درصد به نرخ کرایه های این اتوبوس ها اضافه می کنند.
وی از کمبود تاکسی در پایانه مسافربری میدان آزادی گلایه دارد و یادآوری کرد: چندین مرتبه این موضوع کمبود تاکسی در مسیر آزادی به ونک را به سامانه شهرداری گزارش دادیم اما اقدامی در این موضوع نمی شود.
وی می افزاید: بسیاری از مسافران این خط کارمند هستند و بدلیل کمبود تاکسی روزانه بسیاری از کارمندان باید با تاخیر به محل کار برسند.
۸۰ درصد اتوبوسهای پایتخت نیاز به نوسازی دارد
شهردار تهران درباره آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی به خبرنگار ایرنا گفت: طبق آخرین بررسیهای انجام شده، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ اتوبوس روزانه در تهران فعال است که به دلیل فرسودگی، روزانه تعدادی از آنها از مدار فعالیت خارج میشوند.
حدود ۲ هزار و ۲۰۰ اتوبوس روزانه در تهران فعال است که به دلیل فرسودگی، روزانه تعدادی از آنها از مدار فعالیت خارج میشوند
علیرضا زاکانی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در این سالها دچار غفلت و عقب ماندگی تاریخی شده است، گفت: همه ونهای پایتخت فرسوده است و باید از رده خارج شود همچنین ۷۰ درصد تاکسیها و ۸۰ درصد اتوبوسهای تهران نیاز به نوسازی دارد.
وی با بیان اینکه موضوع تعمیرات اساسی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی را دنبال میکنیم، افزود: در موضوع وارد کردن اتوبوسهای جدید در حال تلاش هستیم، با توجه به کمبود جدی اتوبوس تلاش داریم بخشی از داخل و بخش دیگر را از خارج تامین کنیم.
زاکانی با اشاره به تمایل شهرداری در استفاده از خودروهای برقی و گازسوز گفت: در تهران با بحران آلایندههای گازی رو به رو هستیم؛ به همین دلیل استفاده از خودروهای برقی و گازسوز در اولویت قرار دارد و به دنبال استفاده از خودروهایی با این ویژگی در حمل و نقل شهری هستیم.
شهردار پایتخت با بیان اینکه مشکلات شهر تهران متعدد است و حل آن انرژی و هزینه زیادی میطلبد، گفت: به عنوان مثال برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت ۵۰۷ هزار میلیارد تومان اعتبار یعنی رقمی حدود ۱۰ برابر بودجه فعلی شهر تهران نیاز داریم و در چنین شرایطی برای حل مشکلات ضرورت دارد به دنبال مشارکت با مردم و سهیم کردن آنها در مدیریت شهری باشیم.
زاکانی ادامه داد: به عنوان خادمان مردم در شهر تهران وظایفی داریم که اگر به آن عمل کنیم در نتیجه سطحی از خدمات به مردم ارائه میشود و اگر بیعمل باشیم سبب انباشت مشکلات و ایجاد تنگنا برای زندگی شهروندان خواهیم شد.
وی تاکید کرد: امروز تهران با مجموعهای از مشکلات مانند آلودگی هوا، ترافیک، بد مسکنی و بیمسکنی روبهرو است و کسی منکر سختیها نیست، اما مهمتر از سختیها پیدا کردن راهکار برای حل آنهاست؛ به همین جهت ما امروز در مجموعه مدیریت شهری به دنبال ایجاد تحول در تهران هستیم.
بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیاز به تعمیرات اساسی دارد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گفت: طبق بررسیها، ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه از اتوبوسهای کنونی باید بازسازی شود و قراردادی هم در همین راستا منعقد شده است.
جلال بهرامی افزود: در تعهدی ۱۴ ماهه قرار است که ۲ شرکت خودروساز ۶۴۷ دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل دهند که سهم مالی ۶۴۷ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری پرداخت شده است و قرارداد اصلی برای ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس است.
بهرامی با بیان اینکه با همه تولیدکنندگان مکاتبه شده است تا قراداد ۳۶ ماهه منعقد شود، افزود: قرار است که از ظرفیت شهرداری تهران، سه هزار دستگاه اتوبوس خریداری شود همچنین باید واردات ۲ هزار دستگاه انجام شود.
سرمایه گذاری و تأمین منابع برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس انجام شده است
وی تاکید کرد: واردات به معنای خالی کردن پشتوانه تولید داخل نیست که برخی اشخاص تصور میکنند این اقدام به منزله توجه نکردن به تولیدات داخلی است. در حالی که رئیس جمهور دستور واردات این اتوبوسها را صادر کرده است، سرمایه گذاری و تأمین منابع برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس انجام شده است.
معاون شهردار تهران درباره واردات اتوبوسهای دست دوم نیز گفت: اتوبوسهای دست دومی که قرار است خریداری شود، چند پله از اتوبوسهایی که اکنون بازسازی میشود، بالاتر است و استاندارد یورو ۴ دارند اما اتوبوسی که در داخل بازسازی میکنیم دارای نشان یورو ۲ است.
به گفته وی، وزارت کشور و وزارت صمت نیز باید تاییدیه ۵۶ دستگاه اتوبوس دست دومی که بخش خصوصی وارد کرده و همچنان در گمرک بندرعباس است، تایید کنند.
وی گفت: کارخانهای اعلام کرده است که میتواند تراموا را در مدت کوتاه انجام دهد. بین اتوبوس و مینی بوس، میدل باس وجود دارد. تولید میدل باس در داخل انجام شده و در صورت اتوماتیک شدن، قرار است که ۵۰۰ دستگاه خریداری شود.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه از هفت هزار دستگاه ون، یکهزار دستگاه ون در حال فعالیت هستند، گفت: دیدگاهی وجود دارد که براساس آن، ونها باید جایگزین تاکسی مسیری شود.
خبرگزاری ایرنا، آماده پاسخ مدیران شرکت اتوبوسرانی و تاکسیرانی است اما آنچه مسلم است که فرسودگی اتوبوس و کم کاری برخی رانندگان در زمان شلوغی بسیار واضح و مشخص است و مدیران باید نظارت جدی در این زمینه داشته باشند.
انتهای پیام/