- 01 دی 1393
- اخبار استان
- کد خبر 34859
- ایمیل
- پرینت
true
true
true
false
false
true
true
true
سایز متن /
true

بعد از انتصابات جدید مدیران صداوسیما در بخشهای مختلف به ویژه سیما و در پی آن تغییرات مدیران شبکهها در چند روز گذشته، تغییرات در محتوای برنامههای تلویزیونی و شاید بهتر بگوییم انقلاب در تولید محتوا و تغییرات بنیادی در برنامههای تلویزیونی بیخاصیت و کم مخاطب برای رسانه ملی بیش از پیش احساس میشود.
به گزارش "چغادک نیوز"،
انقلاب در محتوای شبکههای سیما، نیاز امروز رسانهی ملی
شبکههای «نمایش» و «تماشا» روز پنجشنبه ۲۷ آذر ادغام شدند تا در ۳ دیماه شبکه «نسیم» جای شبکه «تماشا» را بگیرد. معاون امور مجلس و استانهای صدا و سیما نیز در خبری از سراسری شدن شبکههای «نسیم» و افق و جایگزینی آنها با شبکههای «تماشا» و «العالم» در گیرندههای دیجیتال خبر داده بود.
ذرهبین فرهنگی: بعد از انتصابات جدید مدیران صداوسیما در بخشهای مختلف به ویژه سیما و در پی آن تغییرات مدیران شبکهها در چند روز گذشته، تغییرات در محتوای برنامههای تلویزیونی و شاید بهتر بگوییم انقلاب در تولید محتوا و تغییرات بنیادی در برنامههای تلویزیونی بیخاصیت و کم مخاطب برای رسانه ملی بیش از پیش احساس میشود. هر چند این تغییرات برای ایجاد تحول، مستلزم شناخت دقیق از وضعیت فعلی بخشهای مختلف سازمان صداوسیما و حرکت انقلابی مدیران منصوب شده است.
اکران فیلمهای توقیفی و بیارزش قلمداد کردن فرهنگ ایرانی-اسلامی
اکران نمایشهای فیلمهای توقیفی با «یک شب» نیکی کریمی آغاز کرد فیلمی که در ۱۰ دقیقه ابتدایی تمام باورها و انگارههای مخاطب را نسبت به «مادر» به هم میریزد و مقام مادر را _ که ما باور داریم بهشت زیر پای مادران است _ لگدکوب میکند. اکران فیلم محمد شیروانی (صفر بیست و یک) ، فیلمسازی که بیشترین آمار فیلمهای توقیفی را به خود اختصاص داده است و در آثارش بیشتر به مسایل و رفتارهای دور از اخلاق توجه دارد از دیگر اقدامات این گروه سینمایی است.در ادامه سیاستهای هنر و تجربه دور از ذهن نبود که با اعلام آمادگی کیانوش عیاری برای اکران فیلمش در این گروه، روز چهارشنبه امیرحسین علم الهدی از اکران فیلم «خانه پدری» بدون هیچ اصلاحیه ای خبر میدهد. فیلمی که سرشار از خشونت است و به صورت نمادین به ایران اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) اشاره میکند.
ذرهبین فرهنگی: سیاست گروه هنر و تجربه با تصمیم این گروه برای اکران فیلمی که سرشار از خشونت علیه زنان است و در شرایطی که از همه طرف اسلام و ایران مورد هجمه قرار گرفته است -گروگانگیری اخیر در استرالیا، گزارش های احمد شهید و…- چقدر در جهت سیاستهای سازمان سینمایی قرار دارد؟
تغییرات در سازمان سینمایی به کدام سو خواهد بود؟
جلسه معارفه رمضانعلی حیدری خلیلی سرپرست بنیاد سینمایی فارابی با حضور حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و برخی از مدیران شنبه ۲۹ آذر ماه برگزار شد. ایوبی در جمع خبرنگاران در مورد تغییرات فارابی گفت: «فاصله گرفتن از سنتهای قدیمی سخت و دشوار است، تغییر در سینمای ایران هم میتواند سخت و دشوار باشد. هر تغییری که در سینمای ایران رخ داده معمولا با مقاومت بسیاری از افراد همراه بوده است، مانند دیجیتال کردن سالنهای سینمایی که در ابتدا با مخالفت همراه بود، اما بعد سالنهای سینما و لابراتوارها خودشان تجهیزات را به روز کردند و در این زمینه موفق هم شدند. متاسفانه سینمای ایران بودجه بسیار اندکی دارد که در این میان باید هزینه دستمزد کارمندان سازمان را که نزدیک به ۵۰۰ نفر هستند، پرداخت کنیم.»
ذرهبین فرهنگی: ما قبلا هم در مورد تغییرات احتمالی در سازمان سینمایی کشور صحبت کرده بودیم و آنرا نه لزوما مثبت دانسته و نه لزوما منفی. بلکه باید دید سمتگیری این تغییرات به کدام سو بوده، قرار است کدام مشکلات را شناسایی کرده و برای آنها چه راهکاری دارد؟ به نظر میرسد فعلا اظهارنظر در این مورد زود است. باید به این سازمان و مدیریتش فرصت داد و با بهانهجوییهای سیاسی، مانع آنها نشد. البته این به معنای نقد این روند نیست و حتما باید بعد از معلوم شدن این روند، به بررسی آن پرداخت.
حذف "امروز" و درسی که برای هیئت انتخاب اسکار دارد
اسامی ۹ فیلم در حالی به عنوان پیش فهرست نامزدهای جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی زبان اعلام شد که نماینده سینمای ایران از ورود به این مرحله از رقابتها بازماند.
ذرهبین فرهنگی: گویا هیئت انتخاب فیلم برای اسکار دارای سلیقهایست که هیچ سلیقهی دیگری را به رسمیت نمیشناسد. به طور مثال، در آخرین انتخاب ایشان که فیلم "امروز" میرکریمی بود، صداهای مخالف زیادی به هوا خواست اما این داوران محترم، تنها سلیقهی خود را ملاک قرار داده و نظر دیگران را قابل قبول نداستند. و جالبتر اینکه آن زمان برای توجیه خود چه دلایلی که نیاوردند. در هر صورت به نظر میرسد از آنجا که در اسکار چندان به مسائل فرهنگی و هنری توجه نشده و این سیاست است که پشت پردهی آن قرار دارد، یا نباید در آن شرکت کرد یا اگر میخواهیم شرکت کنیم، نباید انتخابمان را بر اساس معیارهای داوران اسکار قرار داده و بسیاری از فیلمهای با ارزش را به این بهانه حذف کنیم.
منبع :بولتن نیوز
false
true
false
true