×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳  
false
true
حوزه کتاب نیاز به برنامه‌ریزی مبتنی بر آسیب‌شناسی و ارائه راهکار دارد

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم ،حامد حسینخانی، شاعر، پژوهشگر ادبیات و مدرس دانشگاه ،‌ ضمن اشاره به اهمیت هفته کتاب گفت: در همه جای دنیا وقتی بخواهند افکار عمومی را به موضوعی متوجه کنند، آن را در تقویم فرهنگی خود قرار می‌دهند. روز یا هفته‌ای را برای آن در نظر می‌گیرند که توجه‌ها به آن معطوف شود.

وی افزود: به نظرم باید دست به یک بازتعریف از مقوله کتاب و کتابخوانی در فرهنگ عمومی‌ بزنیم. هدف رویدادی مثل هفته کتاب این است که متولیان امر و دستگاه‌های مختلف در این زمینه برنامه‌ریزی و فعالیت داشته باشند و ناشران و پدیدآوران کتاب در مورد این موضوع طرح‌‌ریزی و صحبت کنند تا افکار عمومی به این سمت بیاید و به یک جریان و دغدغه تبدیل شود. هفته کتاب باید بتواند به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. این که چقدر موفق بوده نیاز به تحلیل‌های آماری دارد. اما این رویداد در کل اتفاق خوبی است.

شاعر مجموعه «از این بهشت موازی» در خصوص شیوه برنامه‌ریزی رویدادهایی مثل هفته کتاب برای اثرگذاری بهتر توضیح داد: حوزه کتاب چند قلمرو دارد. یک مورد بحث‌های اقتصادی کاغذ و حوزه نشر و دیگری مربوط به تولید محتوا در حوزه کتاب است. برنامه‌ریزی برای رویدادهایی مثل هفته کتاب باید با گرفتن نظر متخصصان و دغدغه‌مندان حوزه چاپ و نشر و صاحب‌نظران دانشگاهی همراه باشد. نیاز به برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت دارد. نمی‌توان انتظار اتفاقات سریع داشت که بتوان در یک سال کتاب و کتابخوانی را در جامعه نهادینه کرد؛ بلکه به برنامه‌ریزی‌های جدی مبتنی بر آسیب‌شناسی و ارائه راهکار برای آن‌ها نیاز است.

این شاعر و پژوهشگر ادبیات در خصوص جایگاه کتاب در شرایط فعلی با وجود تکنولوژی‌های جدید گفت: اگرچه ابزارها و تکنولوژی‌های دیجیتال دسترسی‌های ما را بیشتر کرده اما کتاب همچنان شأن خود را دارد. مخصوصا بین اهالی کتاب و کسانی که با قلمرو ادبیات و هنر ارتباط دارند.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: شیوه‌های ترکیبی به صورت چاپی و الکترونیکی که برخی ناشران انجام می‎دهند هم موفق عمل کرده است؛ هم مخاطبان پیشرو را راضی می‌کند و هم مخاطبانی که به فرم چاپی کتاب وفادار هستند. در مجموع باید حداقل یک دهه بگذرد تا بتوانیم به درستی قضاوت کنیم و ببینم کتاب شانه به شانه نسخه‌های الکترونیکی پیش می‌رود یا نه. هر کالایی که دو ویژگی داشته باشد، مشتری‌های آن بیشتر خواهد بود؛ مورد اول کیفیت کالا است و مورد دیگر دسترسی راحت مشتری یا مخاطب به آن کالا. اگر موانع این دو حوزه کم شود خود به خود ضریب نفوذ آن رشد می‌کند.

حامد حسینخانی در پایان با اشاره به اینکه یک نویسنده یا شاعر نباید دغدغه هزینه چاپ کتاب داشته باشد، گفت: این موضوع باعث می‌شود کارهای خوب از بازار کتاب جا بماند و کارهای کم محتوا به دلیل پشتوانه مالی جای آن‌ها را بگیرند. این مانع‌زدایی‌ها به کیفیت تولید کتاب کمک می‌کند. اگر توزیع کتاب هم سازوکار بهتری داشته باشد که به آسانی به دست همه افراد جامعه برسد به بهتر شدن فرهنگ مطالعه کمک می‌کند.

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false