×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳  
false
true
نگاهی آماری به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر

به گزارش چغادک نیوز: حسین سرمشقی مدیر پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز در نگاهی آماری به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر نوشت: پس از ۳۴ ماه خدمت در پی شهادت شهید جمهور، آیت الله رئیسی و همراهان وی در راه خدمت به مردم،  چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر با مشارکت مردم همیشه در صحنه استان بوشهر برگزار شد و پایگاه خبری چغادک نیوز نیز از تاریخ ۷ خردادماه لغایت ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ و سه روز قبل از ابلاغ رسمی انتخابات از سوی وزارت کشور به مدت ۴۰ روز و معادل ۴۰۰ ساعت با هدف ایجاد شور و نشاط و افزایش مشارکت و همچنین جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی صحیح به مردم، به انجام انتشار اخبار انتخابات ریاست جمهوری در استان پرداخت که در نهایت نیز شاهد حضور حماسی مردم در پای صندوق های رای بودیم.

 

با وجود اینکه مشقت های فراوانی را در طول این ۴۰ روز فعالیت رسانه ای متحمل شده و رویدادهای مختلفی را به سمع و نظر مردم رسانیده ایم، با توجه به پایان یافتن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، لازم می دانیم از زاویه دیگری و از زبان آمار به حضور حماسی مردم در انتخابات بپردازیم.

 

زمان رسمی ابلاغ فرآیند انتخابات از ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳ و پایان دور دوم ۱۵ خرداد ماه به مدت ۳۷ روز، معادل ۵ هفته و ۲ روز و همچنین ۱ ماه و ۶ روز محاسبه و از سوی متولیان امر تعیین شده بود.

 

جمعیت استان بوشهر از موقع شروع فرآیند انتخابات، ۱میلیون و ۱۶۳ هزار و ۴۰۰ نفر و واجدین شرایط رای نیز۸۰۶ هزار و ۳۴۲ نفر برآورد شد.

 

در دور اول انتخابات تعداد ۳۷۴ هزار و ۳۴۵ نفر  و در دور دوم ۴۶۰ هزار و ۴۲ نفر در انتخابات شرکت کردند که بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در دور اول ۴۶.۵۱ درصد و در دور دوم ۵۷.۱۲درصد مشارکت صورت گرفته که معادل ۱۰.۶۱ درصد بوده که استاندار بوشهر نیز آن را ۱۱درصد اعلام داشته است.

 

ولی بر اساس محاسباتی که ما صورت داده ایم و با حساب کتابی بسیار ساده می توان دریافت که درصد مشارکت به اشتباه اعلام شده و آمار واقعی  در دور اول ۴۶.۴۲ درصد و در دور دوم ۵۷.۰۷ درصد می باشد که در مجموع ۱۰.۶۳درصد افزایش مشارکت را داشته ایم.

 

دور اول سعید جلیلی ۱۶۷ هزار و ۲۱۷ رای، مسعود پزشکیان ۱۴۴هزار و ۱۳۸ رای، محمد باقر قالیباف ۴۰ هزار و ۸۵ رای و حجت الاسلام پورمحمدی ۲ هزار و ۶۱۸ رای را کسب کردند و در دور دوم سعید جلیلی ۲۲۸ هزار و ۸۱ رای و مسعود پزشکیان ۲۱۹ هزار و ۸۴۳ رای را از آن خود کردند.

 

در تحلیل این آمار باید گفت در استان بوشهر که همگان آن را استانی اصلاح طلب می دانند، جلیلی که از نیروهای انقلابی بشمار می رود در دور اول با اختلاف ۲۳ هزار و ۷۹ رای و در دور دوم ۸ هزار و ۲۳۸ رای با اختلاف اول شده است.

 

براین اساس باید گفت: مشارکت مردم کل استان در دور دوم ۸۵ هزار و ۶۹۷ رای افزایش یافته است که تعداد ۶۰ هزار و ۸۶۴ رای آن به صندوق سعید جلیلی و ۷۵ هزار و ۷۰۵ رای به نام مسعود پزشکیان در استان دارالحماسه بوشهر به ثبت رسیده است.

 

اگر بر اساس درصد نیز این آمار محاسبه شود؛ آرا جلیلی در دور اول ۴۴.۶۶درصد و پزشکیان  ۳۸.۵۰ و همچنین در دور دوم جلیلی ۴۹.۵۷ درصد و پزشکیان ۴۷.۷۸درصد از کل آرا را از آن خود کرده اند.

 

تعداد واجدین شرایطی که رای نداده اند نیز، در دور اول ۴۳۱ هزار و ۹۹۷ نفر و ۵۳.۵۷ درصد و همچنین در دور دوم ۳۴۶ هزار و ۳۰۰ نفر و ۴۲.۹۴ درصد برآورد انجام شده می باشد.

 

تعداد آراء ماخوذه در دور اول ۳۷۴ هزار و ۳۴۵ رای، آراء صحیح ۳۵۴هزار و ۸۵ رای و آراء ماخوذه باطله ۲۰ هزار و ۲۶۰ رای می باشد و در دور دوم نیز آراء ماخوذه ۴۶۰ هزار و ۴۲ رای، آراء صحیح ۴۴۷ هزار و ۹۲۴ رای و باطله ماخوذه ۱۲ هزار و ۱۱۸ رای برآورده شده است.

 

پس باید اعلام کرد؛ آراء باطله در دور اول ۵.۴ درصد و در دور دوم ۳.۲ درصد کل آراء را از آن خود کرده و در مجموع باید گفت در دور دوم با فعالیت های گسترده ستادها، مردم، مسئولین و اصحاب رسانه تعداد ۷ هزار و ۳۸۷ رای از آراء باطله ها به نام دو کاندیدا ثبت شده است.

 

از نکات جالب توجه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر از نگاه آماری این است که بر اساس محاسبات انجام شده در پایگاه خبری چغادک نیوز، با توجه به شروع فرآیند رای گیری از ساعت ۸ صبح لغایت ۲۴،  در دور اول در هر ساعت ۲۳ هزار و ۳۹۶ رای، در هر دقیقه ۳۸۹ رای و همچنین در دور دوم در هر ساعت ۲۸ هزار و ۷۵۲ رای و در هر دقیقه ۴۷۹ رای به ۷۹۰ صندوق اخذ رای که شامل ۵۶۵ صندوق ثابت و ۲۲۵ صندوق سیار در ۴۷۱ حوزه شهری و ۳۱۹ حوزه روستایی بوده، انداخته شده است.

 

جهت نظارت دقیق بر رای گیری از مردم نیز تعداد ۷هزار و ۲۵۰ نفر شامل بازرسان و عوامل اجرایی از شورای نگهبان و وزارت کشور بر روند دقیق  اخذ رای نظارت داشته اند که به عبارتی باید گفت از هر ۵۱ رای ۱ نفر از عوامل در طول مدت زمان ۱۶ ساعته و معادل ۹۶۰ دقیقه بر آن نظارت داشته اند.

 

بر اساس برآورد به عمل آمده فقط عوامل اجرایی انتخابات که تعداد آنها ۷ هزار و ۲۵۰ نفر می باشد، ۲۳۲ هزار ساعت و معادل ۶ میلیون و ۹۶۰ دقیقه در دور اول و دوم را صرف اجرای این کارزار مهم سیاسی کرده اند؛ البته این اعداد به غیر از فعالیت های گسترده رسانه ای، نیروهای امنیتی و انتظامی، مسئولین ستادی، فعالین ستادها، هواداران و همه دست اندرکاران می باشد که اگر به آنها نیز به صورت جامع بخواهیم بپردازیم این تحلیل آماری را باید به کتابی متشکل از چند صد صفحه کرد.

 

هر چند تهیه آمار انتخابات به دلیل عدم همکاری جهت در اختیار گذاشتن آن، کار بسیار دشواری است و متولیان امر نیز به دلیل نامعلوم از در اختیار گذاشتن آن به اصحاب رسانه خودداری می کنند؛ ولی این پایگاه خبری با بضاعت ناچیز خود داده های بدست آمده را در قالب تحلیلی آماری به صورت کوتاه در اختیار شما مخاطبان قرار داده است تا بهتر در جریان روند انتخابات در استان قرار گیرید.

 

به دلیل گستردگی این موضوع و به جهت ملال آور بودن تحلیل های آماری که ابعاد گسترده ای را در بر می گیرد و بایستی در هر شهرستان، شهر و روستا نیز با همین نگاه محاسباتی و به صورت حرفه ای و با استفاده از سیستم های تحلیل آماری مطالب را استخراج و نگارش کرد که از حوصله مخاطب نیز خارج می باشد، مجبور شدیم فقط به این تحلیل کوتاه از استان بسنده کنیم، امیدواریم مورد پسند شما مخاطبان قرار گرفته باشد./انتهای پیام

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false