×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۷ آذر - ۱۴۰۳  
false
true
انتقاد معاون مطبوعاتی از کثرت رسانه/ اولویت خانه های مطبوعات تقویت مهارت و مخاطب باشد

به گزارش چغادک نیوز، محمد خُدادی در مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه های کشور که صبح امروز، چهارشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۹ در محل ساختمان این معاونت برگزار شد، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و نقش موثر خبرنگاران  و اصحاب رسانه در کاهش  تبعات آن تصریح کرد: رسانه‌ها با اطلاع رسانی جامع و کامل و به دنبال آن فرهنگی سازی برای افکار عمومی در جامعه، توانستند تا حد زیادی از میزان ابتلا و کشته‌شدگان بکاهند..

*نقش بی بدیل خبرنگاران در ایام کرونا

وی در ادامه، اطلاع رسانی برای ممانعت از سفرهای استانی و مسافرت‌های جاده‌ای، بالا بردن ضریب استفاده ماسک از ۳۰ به ۸۴ درصد، تشویق به خانه ماندن در مناسبت‌های نوروزی و… را از جمله فعالیت های موثری عنوان کرد که طی یک سال گذشته از سوی گونه‌های مختلف رسانه‌های نظیر مطبوعات، صداوسیما، شبکه های اجتماعی و تک تک خبرنگاران انجام شده است.

معاون مطبوعاتی با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگارانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: کرونا دو لایه دارد  کادر بهداشت و درمان در رابطه با درمان جسم   نقش افرینی کردند  ورسانه ها نقش افرین دراطلاع رسانی برای مقابله هم افزایی –ایجاد اقناع جمعی  درکمک به  تامین نیازها و اقدامات مقابله کرونا بودند . اهالی رسانه از روز اول شیوع کرونا تا الان در سخت ترین روزها در کنار بیماران و کادر درمان و شهروندان بوده  و شجاعت و همت‌شان همچون همیشه مثال زدنی بود.

وی تشکل خانه مطبوعات را فرصت مغتنمی برای گردهمایی اهالی رسانه دانست و گفت: قدرت رسانه در هم افزایی است و خانه های مطبوعات این فرصت را می توانند فراهم کند.

*تاکید بر توجه رسانه‌ها به سه عنصر مهارت، محتوا و مخاطب

خدادی با بیان این که برای خانواده مطبوعات به سه میم اعتقاد دارد تاکید کرد:  مهارت، محتوا و مخاطب مثلثی است که بقای رسانه را موجب می شود و عدم توجه به این سه واژه، زمینه های حذف رسانه را ایجاد می کند. خانه های مطبوعات اگر بخواهند نقش و سهمی در ارتقا و بقای رسانه داشته باشند باید دنبال این سه نکته بروند. متاسفانه بیشتر تلاش ‌ما و مراجعاتی که به ما می‌شود پیرامون این مثلث نیست . انرژی اصلی بعضا صرف توزیع رایانه و دادن مجوز می‌شود وبعضا  رسانه هم دنبال این است که آگهی بیشتری بگیرد.

*اهالی رسانه با معرفت ترین و پرتلاش ترین لایه جامعه هستند

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ با تاکید بر این که وقت و دغدغه خانه‌های مطبوعات باید صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود توضیح داد: بعضا صداهایی می شنوم که اعضای خانه‌های مطبوعات برای عضویت در هیات مدیره دچار ادبیات کاملا عجیب و غریبی می شوند و همدیگر را متهم می کنند. اختلاف در یک شهر و استان در موضوع خانه مطبوعات به گونه ای که صدایش به بیرون برسد قابل هضم نیست. اهالی رسانه نخبه ترین نخبه های کشور و با معرفت ترین و پرتلاش ترین لایه های این جامعه هستند و باید بتوانند کنار هم گفتگو کنند.

وی با تاکید بر این نکته که در خانه‌های مطبوعات رقابت باید بر بستر رفاقت مبتنی باشد توضیح داد: خانه های مطبوعات اولویت اولشان باید پیداکردن نسخه‌ای برای بقای رسانه و افزایش قدرت آن باشد. امروز دیگر تعداد رسانه‌ها نشانه قدرت نیست.

معاون مطبوعاتی، ترویج و تقویت اخلاق در جامعه را ازجمله مسئولیت‌های اصلی رسانه‌ها دانست و در همین رابطه تاکید کرد: اعضای هیات مدیره خانه‌های مطبوعات نیز باید در گفتار و رفتار خود، نماد اخلاق و اخلاق‌مداری باشند.

خُدادی افزود: همه رسانه‌ها موظف هستند کارمندان‌شان را بیمه کنند و در حالیکه رسانه های اصلی ما این اقدام را انجام داده و ۵ هزار نفر هم توسط معاونت مطبوعاتی بیمه شده‌اند، هر روز شاهد مراجعه برخی خبرنگاران در موضوع بیمه هستیم. برای ما سوال است که مگر چند خبرنگار آزاد در کل کشور داریم. این آمار نشان می‌دهد که یک اختلالی در این فرایند وجود دارد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ از همکاری معاونت مطبوعاتی با انجمن اهدای عضو خبر داد و گفت: قرار است خبرنگاران افتخاری اهدای عضو داشته باشیم. پیشنهاد من مشارکت خبرنگاران در این طرح است؛ چرا که زندگی بخشیدن به انسان ها حال خوبی می دهد. همچنین قرار است در روز درختکاری به ازای هر فردی که اهدای عضو کرده یک درخت کاشته شود.

وی تقویت رسانه بر بستر محتوا و مهارت را یکی از سیاست‌های اصلی معاونت مطبوعاتی عنوان کرد و افزود: اعتقاد داریم شبکه های اجتماعی رقیب رسانه های فعال و رسمی کشور نیستند؛ بلکه شریک آنها هستند. ما خوشحالیم که میلیاردها شریک و همکار به ما اضافه شده است./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false